این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۵۱-۱۶۴

عنوان فارسی جایگاه فن مناظره در شاهنامه فردوسی
چکیده فارسی مقاله حکیم فرزانه طوس در پردازش و سرایش حماسه بی‌همال خویش که برخی آن را داستان بلند و واحدی می‌دانند، از گونه‌های گفتاری مختلفی چون گفتگو و مناظره بهره جسته است. اگرچه مناظره‌های این اثر، اصلاً با گفتگوها از حیث بسامد و اسلوب قابل قیاس نیست؛‌ اما در این مقال برآنیم تا جایگاه و اهمیت مناظره را با تحلیل نمونه‌های آن در شاهنامه بررسی و تبیین کنیم. بعد از تعریف مناظره از منظرهای گوناگون و اشاره به منشأ اولیه آن در متون ادبی قبل از اسلام،‌ دو مناظره: «مانی و موبد» و «موبد و مزدک» شاهنامه بررسی و تحلیل شده است و در پایان روشن شده که مناظره‌های شاهنامه با مناظره‌های پنجگانه‌ای که اسدی طوسی در تغزل و تشبیب قصاید مدحی استفاده کرده، کاملاً متفاوت است و نیز با برخی مثنوی‌های تمثیلی سده‌های بعد. فردوسی با سرایش این مناظره‌ها توانسته هم فضای دینی استبدادزده تحت سیطره موبدان را ـ که هر صدایی غیر از صدای خود را برنمی‌تابد ـ به تصویر بکشد و هم این دقیقه را خاطرنشان کند که این اسلوب، مربوط به فرهنگ و جامعه تک‌صدایی است؛ در حالی که گفتگو ویژه فرهنگ و جوامع چندصدایی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ‌فردوسی، ‌ مناظره، شاهنامه، گفتگو، اسدی طوسی،

عنوان انگلیسی The Role of Debate in Ferdowsi's Shahname
چکیده انگلیسی مقاله In his composition of the unique epic, sometimes considered as one single novel , the great scholar of Tous has successfully employed a wide range of discourse varieties including dialogue and debate. Although the debates in his work are by no means comparable to dialogues regarding frequency and stylistic features, this paper intends to examine the role of debate in Shahnameh through analyzing a sample of tokens. To this end , initially, the concept and origin of debate is defined and revisited according to the pre Islamic literary texts. Then, 'Mani & Moubed' and ' Moubed & Mazdak' , as two well-known debates of Shahnameh, will be analyzed. The analysis reveals that the debates of Shahnameh are drastically different from the five categories of debate utilized in Asadi Tousi's composition of lyric verses and youth remembering odes as well as the Mathnavis of the succeeding centuries. Indeed, Ferdowsi attempted to portray the undemocratic religious atmosphere of Moubedan age, not tolerating any opposite voices, through these debates. Meanwhile, he meticulously implies that these styles are for the typically undemocratic cultures and societies while dialogues are characteristic of democratic societies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ferdowsi, debate, Shahnameh, Dialogue, Asadi Tousi

نویسندگان مقاله غلامعلی فلاح |
دانشگاه تربیت معلم


نشانی اینترنتی http://jpll.ui.ac.ir/article_16299_a32f179b5b859bcfaf0ae5a2e35866c2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344439.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات