این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۱۵-۳۸

عنوان فارسی حکمت معصومیه الهیه
چکیده فارسی مقاله حکمت معصومیه الهیه عنوان مکتبی حکمی- عرفانی در قرن دوازدهم هجری قمری است که توسط عارف برجسته آن روزگار، سید قطب الدین محمد نی ریزی در موضوع حکمت و عرفان نظری و عملی شیعه دوازده امامی پدید آمد. در این حکمت از عالی ترین مبانی و مبادی وجودپژوهی تا رویکرد عملی و سلوکی طالبان الهی در یک اصل و با یک حقیقت تبیین و تفسیر می‌شود و آن ولایت کلیه امام معصوم است. نور ولایت در این مکتب نخستین تجلی اسم اعظم الهی است و این نور آینه ذات و صفات مقام احدیت است. بعثت همه پیامبران برای رساندن این نور مقدس به خلق است و هرکس از این نور بهره‌مند شود، صاحب توحید شهودی و مقام حق الیقین خواهد شد. ساختار علمی و هندسه فکری این حکمت -که مبتنی بر اتّحاد عقل و نقل و شرع، توجه به عنصر زمان، سبک ویژه ادبی و ایران دوستی است- پاسخی به شرایط ویژه و ذهنیت دینی و عرفانی روزگار صفویه تواند بود. حکمت معصومیه الهیه پس از سید قطب الدین در آثار چهره‌هایی، همانند آقا محمدهاشم شیرازی، صاحب کتابهای مناهل التحقیق و ولایت نامه و بیش از همه سید ابوالقاسم راز شیرازی صاحب 51 اثر مهم عرفانی ادامه یافت و تفسیر شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Immaculate Transcendent Theology
چکیده انگلیسی مقاله Immaculate Transcendent Theology is the name given to a mystical-religious school of the twelfth century (A.H) established by the outstanding Gnostic of that time, Seyed Qotb al-Din Muhammad Neyrizi. This school is about theoretical and practical theology and mysticism of the Twelfth-Imam Shi’ism. In this theology, Universal Divine Protection is the only criterion which is used in explaining and interpreting every theoretical and practical aspect of seekers of divine. In this school, the first manifestation of Universal Protection is the Greatest Divine Name which reflects the Divine essence and attributes of God. The mission of all prophets was to take this Divine Light to the people whoever benefited from this Light would own intuitive unity. The structure of this theology is based on the unity of wisdom, the sacred law and tradition, attention to the element of time, specific literary style and love of Iran which is an answer to the specific conditions and religious-mystical mentality of the Safavid era. After Seyed Qotb al-Din, Immaculate Divine theology continued in the works of Aqa Muhammad Hashem Shirazi, the writer of Menahel al-Tahqiq and Velayatnameh and also in the 51 mystical works of Seyed Abolqasem Azar-e shirazi.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد یوسف نیری | yousef nayeri
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://jpll.ui.ac.ir/article_16275_2600fcd6c2830eee01a87a41786bf3b9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344443.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات