این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های تاریخی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۳۵-۵۶
عنوان فارسی
بررسی راههای مواصلاتی شیراز به اصفهان (از سدههای نخستین اسلامی تا تشکیل حکومت صفوی ۲۳۲ تا ۹۰۷ ق/۸۴۶ تا ۱۵۰۱ م)
چکیده فارسی مقاله
جستار حاضر میکوشد راههای مواصلاتیِ شیراز به اصفهان را از سدههای نخستین اسلامی تا تشکیل حکومت صفوی بررسی کند. این نوشتار در پی پاسخ گویی به این پرسش است که راههای شیراز به اصفهان، در این بازه زمانی، از چه مسیرهایی عبور میکرده و کارکرد و کارآمدی این جادهها متاثراز چه عواملی بوده است؟ ارزیابی ما از موضوع، در یک بستر جغرافیای تاریخی، نشان میدهد که از سدههای نخستین اسلامی، این دو شهر به واسطه سه جاده با یکدیگر پیوند مییافتند: راه غربی یعنی جاده سمیرم؛ راه شرقی یعنی جاده استخر؛ راه میانه یعنی جاده مایین و رون. با وجود رونق و برتری جاده شرقی در سدههای میانه، خط سیر این سه راه بیانگر نوعی تداوم تا تشکیل حکومت صفوی است. عوامل بسیاری در میزان کارآیی و آمد و شد در این راهها موثر بوده است که میتوان آنها را در دو سطح کلان و محلی بررسی کرد: در سطح کلان تمرکزگرایی سیاسی، وجود امنیت، سیاستهای اقتصادی، تغییر پایتختها و... و در سطح محلی اقدامات اصلاحی و عمرانی حکومتهای محلی، تلاش گروههای قومی و مذهبی برای کسب امتیاز سیاسی و.... .
کلیدواژههای فارسی مقاله
شیراز، اصفهان، راه غربی، راه شرقی، راه میانه،
عنوان انگلیسی
Research on Routes of Shiraz to Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله
The present Study endeavors to investigate the routes of Shiraz to Isfahan from the early Islamic periods to the advent of Safavid Empire. The main questions of this study are: what were the direction of these routes? And what made such routes functional and essential? The outcome of this research confirms that cites (Isfahan and Shiraz) were connected by 3 routes during early Islamic centuries from historical geography's approach. Such routes consists of western direction called Simirum, eastern direction named Estakhar and central direction called Main Run. Despite of expansion of eastern routes in middle period, such routes were extensively utilized by the advent of Safavid government. The reasons for expansion of such routes can be considered generally and specifically. In general, the factors including political centralization, security, economic policy, change of capital, etc. and specifically, reforms of local governments, the attempts of tribal and religious groups for obtaining the political concession can be regarded.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Shiraz, Isfahan, Western Route, Eastern Route, Central Route
نویسندگان مقاله
محمدعلی جودکی | mohammad ali
خوارزمی
صالح پرگاری |
خوارزمی تهران
نشانی اینترنتی
http://jhr.ui.ac.ir/article_16683_d0b56e2b1fd1d6ed9c0da4960cd23bf0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1363/article-1363-344542.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات