این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های تاریخی
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۶۷-۸۶
عنوان فارسی
هویت ایـرانی در کتابهای درسی تاریـخ «مطالعه موردی: دوره قاجار تا پایان حکومت رضاشاه»
چکیده فارسی مقاله
نوینگرایی آموزشی از جنبههای کوشش ایرانیان برای رسیدن به وحدت ملّی شمرده میشود. این تکاپوها که اندکی پیش از مشروطه آغاز شد، برای شالودهریزی جامعهای مبتنی بر «هویت ایرانی» بود و آشنایی با تاریخ ایران را زمینهساز رسیدن به وحدت ملّی قلمداد میکرد. هدف این نوشتار، بازشناسی مفهوم هویت ایرانی در شماری از کتابهای درسی تاریخ بوده است. این آثار از آغاز تا پایان دوره رضاشاه بررسی شده اند. پژوهشگر همچنین کوشیده است تا با مطالعه روندی(trend study)چگونگی تکوین کتابهای درسی تاریخ و بازتاب مفهوم هویت ایرانی در آنها را توصیف تاریخی نماید. این بررسی نشان داد که درس تاریخ سهم والایی را در تعلیم مفهوم هویت ایرانی به دانشآموختگان داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعلیم و تربیت، کتابهای درسی تاریخ، مشروطیت، هویت ایرانی،
عنوان انگلیسی
Iranian identity in historical school textbooks case study from Qajar to the end of Reza Shah era
چکیده انگلیسی مقاله
Modernist education is counted as a shiny jewel of Iranian efforts for reaching national harmony. These actions that started slightly before the Constitutional Movement tried to found a society based on Iranian identity and acquaintance, in which Iran's history was declared as a preparation for achieving national unity. This study aims at recognizing the meaning of Iranian identity in historical school textbooks from the beginning to the end of the Reza Shah era. The researcher has used trend study in order to find out the historical developmental process of reflection the meaning of Iranian identity in school's textbooks. The results highlighted that history had a high portion to teach a meaning of Iranian identity to Iranian graduated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, textbooks, Constitution, identity
نویسندگان مقاله
محمدرضا عسکرانی | mohammad reza
دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://jhr.ui.ac.ir/article_16509_b3c7abeac222c33c6529a6edf6dd9142.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1363/article-1363-344703.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات