این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۵، شماره ۳۹، صفحات ۵۴-۶۹
عنوان فارسی
پژوهشی بر نمایشنامه خالیبند دنیای غرب بر پایه نظریه میتوس نورتروپ فرای
چکیده فارسی مقاله
در پژوهش پیشرو، به بررسی نمایشنامهی
خالیبند دنیای غرب
اثر جان میلینگتون سینگ بر اساس نظریهی میتوس نورتروپ فرای پرداخته شده است. سینگ از چهرههای برجستهی رنسانس ادبی ایرلند است که او را بهعنوان چهرهی پیشرو زمانهی خودش به حساب میآورند. در نیمهی نخست قرن بیستم، تئاتر ایرلند بهواسطهی هنرمندانی که سعی در احیای ادبی این کشور داشتند از زیر سایهی هژمونی فرهنگی انگلستان بیرون آمد و تئاتر اَبی با هدف نمایش اصالت هنر ایرلندی پایهگذاری شد. سینگ در آثارش برخلاف اعضای دیگر تئاتر اَبی، از طریق بهکارگیری اساطیر و کهنالگوها در بافتی رئالیستی نسبت به تناقضهای موجود در جامعهی ایرلند واکنش نشان داده و بر این اساس، میتوان طیف متنوعی از وجوه داستانی و انواع بیانی کلام را در نمایشنامههایش تشخیص داد. از این منظر، با توجه به اینکه نورتروپ فرای بهوسیلهی بسط نظریهی وجوه و سمبولها برای برقراری تعادل میان دو قطب تخیل و واقعیت، شیوهای بدیع در گونهبندی آثار ادبی ارایه داده است آراء او بهویژه نظریهی میتوسها برای بررسی نمایشنامههای سینگ مدخل مناسبی فراهم آورده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی نتیجه گرفته شده است که نوعی بازگشت به اسطوره در اثر سینگ قابل ردیابی است. درواقع، فرای بیشتر آثار ادبی قرن بیستم و بعد از آن را نوعی بازگشت به اسطوره قلمداد کرده است. در این پژوهش، چگونگی رقم خوردن این مسئله را بهویژه در بررسی ساختار روایی و مضمونی نمایشنامهی نویسندهی قرن بیستمی همچون سینگ در چهارچوب نظری مشخص نشان خواهیم داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جان میلینگتون سینگ،خالیبند دنیای غرب،نظریهی میتوس،نقد کهنالگویی،نورتروپ فرای،
عنوان انگلیسی
A Survey of the Playboy of the Western World Play Based on the Northrop Frye’s Theory of Mythos
چکیده انگلیسی مقاله
In this research, John Millington Synge’s play,
The
Playboy Of the western World
has been studied based on Northrop Frye’s Theory of mythos. John Millington Synge is one of the prominent figures of the Irish literary revival and theatre of the 20
th
century. In the first half of the 20
th
century, Irish theatre emerged from the shadow of British cultural hegemony through the artists who tried to revive the country’s literature, and the Abbey Theatre was founded with the aim of showing the authenticity of Irish culture and art. Unlike other members of Abbey Theatre, Synge has reacted to the Irish society and its contradictions in his works by paying attention to folklore themes and also by using myths and archetypes in a realistic context, and based on this; it is possible to recognize a diverse range of fictional modes and types of phases in his plays. In other words, what made him important as a significant figure in the literature was the use of folklore themes, as well as the use of symbols, mythological characters and archetypes, which he used in a naturalistic and realistic way in order to criticize the situation of his time. This point of view, considering that Northrop Frye, one of the most significant theorists in the field of literature and theatre, by expanding theory of modes and theory of symbols to establish a balance between the two poles of imagination and reality, has presented an innovative way of classifying literary works through his archetypal criticism. His opinion, especially the theory of myths, in order to analyze Synge’s plays, which sought to create a balance between the naturalist intellectual drama and symbolist imaginative drama, has provided a suitable entry to understand the elegance and complexities of his dramatic world. Frye has considered most of the literary works of 20
th
century and after that to be a kind of return to the myth, and how this claim has occurred, especially in the analysis of the 20
th
century writers such as Synge, has provided a specific conceptual framework for studying his plays. Therefore, in the upcoming research, an attempt has been made to show how this thesis can be investigated in the narrative and thematic structure of this play in the aforementioned theoretical framework, and to provide a wider view of the drama of the 20
th
century, and especially with the character of Synge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جان میلینگتون سینگ,خالیبند دنیای غرب,نظریهی میتوس,نقد کهنالگویی,نورتروپ فرای
نویسندگان مقاله
زهرا رستمی |
گروه آموزشی هنر، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران
علی اکبر علیزاد |
.عضو هیئت علمی دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، شهر تهران
نشانی اینترنتی
https://dam.journal.art.ac.ir/article_1385_d3759953aad59839fa1cc1d8ea084890.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات