این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۵، شماره ۳۹، صفحات ۸۶-۱۰۵
عنوان فارسی
مطالعه و تطبیق تکنیک های گسترش یافته برای قانون با ارائه روش نت نگاری در آهنگسازی معاصر
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به مطالعه و بررسی تکنیکهای گسترشیافته برای ساز قانون پرداخته، و به تفکیک برای هریک از تکنیکها روشی را برای ثبت و نتنگاری ارایه داده است. ازجمله اهداف مهم این تحقیق، ارایه اصوات و افکتهای جدید برای ساز مذکور با توجه به قابلیتهای اجرایی و ساختمان آن بوده، که در راستای آهنگسازی معاصر میتواند کارکرد داشته باشد. سؤالات اصلی پژوهش عبارتاند از: 1) چگونه میتوان با استفاده از قسمتهای مختلف ساختمان قانون به صداهای جدیدتر رسید؟ 2) کدامیک از تکنیکها را میتوان از سازهای دیگر وام گرفت و بر روی قانون با توجه به قابلیتهای آن عملیاتی کرد؟ 3) چگونه با تغییر عامل تولید صدا، میتوان به افکتهای جدیدتر دست یافت؟ 4) شیوه اجرای کدامیک از تکنیکهای مرسوم یا کمتر مرسوم قانون را میتوان تغییر داد؟ 5) چه شیوهای برای نتنگاری تکنیکهای معرفیشده میتوان ارایه داد؟ در این پژوهش یازده تکنیک معرفیشده، که هریک بهلحاظ کیفیت صوتی که منجر میشوند، تفاوتهایی با یکدیگر دارند. برخی از تکنیکها بر روی قسمتهای مختلف بدنهساز اعم از صفحهرویی و خرک نواخته میشوند، که یا تنها صدای بدون زیرایی مشخص را تولید کرده و یا صدایی دورگه (مرکب از صدای نویز و صدای با زیرایی مشخص) را منجر میشوند. تعدادی از تکنیکهای ارایهشده با توجه به قابلیتهای ساز قانون و امکانات اجرایی آن، از سازهای دیگر به عاریت گرفته، و یا حتی با تغییر تکنیکهای مرسوم و کمتر مرسوم قانون بهدست آمدهاند. گروه دیگر از تکنیکها نیز با تغییر عامل تولید صوت (مانند استفاده از مضرابهای ازپیشطراحیشده و استفاده از کف دست) معرفی شدهاند. پژوهش به روش کتابخانهای و بهرهگیری از تجربیات افراد متخصص بوده است و نشانههای پیشنهادشده برای نتنگاری تکنیکها با توجه به شخصیت و میزان همانندی آنها با نمونههای همخانواده خود معرفی شده و سعی شده است تا با مطالعه هرکدام و بهرهگیری از منابع و راهکارهایی که آهنگسازان برای ثبت تکنیکهای مشابه (در سایر سازها) در آثار خود معرفی کردهاند، از آنها با تغییر و یا بدون تغییر استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قانون،نتنگاری،تکنیکهای گسترشیافته،آهنگسازی معاصر،
عنوان انگلیسی
Studying and adapting extended techniques for Qanun, by presenting the method of notation in contemporary composition
چکیده انگلیسی مقاله
This research examines the extended techniques for Qanun and explores different methods and approaches to expand the instrument's capabilities to produce new sounds. Moreover, the research presents methods for notation for each of the introduced techniques. One of the main goals of this research is to provide new sounds and effects for Qanun with regard to its construction and capabilities, which can be used in contemporary music composition. The main questions of the research are: 1. How can new sounds and effects be produced by using different parts of Qanun? 2. Which of the extended techniques from other instruments can be applied to Qanun according to its capabilities? 3. How can newer effects be achieved by changing the sound production factors? 4. Which conventional and less conventional techniques of Qanun can be changed to produce new effects? 5. What methods can be provided to notate the introduced techniques properly? Eleven techniques are introduced in this article, each of which differs in terms of the sound quality produced. Some techniques are played on different parts of Qanun's body, such as the soundboard and the bridge, producing either a sound without a specific pitch or a hybrid sound (a combination of noise and a sound with a specific pitch). Some other techniques were borrowed from other instruments, such as the violin and piano, considering the capabilities of Qanun and its implementation possibilities, or were derived from modifying conventional and less conventional techniques of Qanun. Another group of techniques was invented by altering the sound production factors (such as the pre-designed metal stick and the palms). The proposed method of notation for each technique is designed and presented according to the way they are performed. The study of each technique is based on various sources and solutions that miscellaneous composers have introduced to notate similar techniques in other instruments in their works. The introduced symbols by other composers are used with or without changes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قانون,نتنگاری,تکنیکهای گسترشیافته,آهنگسازی معاصر
نویسندگان مقاله
مجید تحریری |
عضو هیات علمی در گروه آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنرایران، تهران، ایران
امیر حسین مفیضی |
، کارشناس ارشد آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران
پریچهر خواجه |
عضو هیأت علمی دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://dam.journal.art.ac.ir/article_1388_930e6c57314179960c388afa8ba12a21.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات