این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۱۳، شماره ۵۳، صفحات ۴۳-۵۸

عنوان فارسی واکاوی نسبت میان انقلاب فصول تائوئیسم و میزانسن در سینمای چین با تأکید بر خانهٔ خنجرهای پَران (۲۰۰۴) ژانگ ییمو
چکیده فارسی مقاله
     ژانگ ییمو با تفکر عرفانی متأثر از تائوئیسم، با زبانی نمادین در بهره‌گیری از رنگ‌ها و طراحی صحنه، از آن به‌ عنوان چارچوبی نیرومند در سینه فیلیای خود برای بازگویی حماسه‌ها و تاریخ کشورش استفاده می‌کند. در جهان بحران‌زدۀ متأثر از فلسفۀ غربی،  او برای رسیدن به اهدافش از مفاهیم فلسفۀ شرقی تائو به نحوی کاربردی در میزانسن  سود می‌جوید. این پژوهشِ توصیفی–تحلیلی در پی تشخیص ویژگی‌های زیبایی‌شناسی فیلم‌های ژانگ در ژانر ووشیا  از منظر فلسفۀ لائوتزو است. افزون بر این، این ویژگی‌ها، در بحث‌های فرهنگی چین معاصر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی، تحلیل انقلاب فصول تائویی و تأثیر آن بر میزانسن در آثار ووشیایِ ژانگ و شناخت مبانی هستی‌شناختی این هنرمند است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که رویکرد سینمایی ژانگ همچون بستری است که حرکت و زمان و تصویر در آن با هم پیوند می‌خورند. این ارتباط به ما اجازه می‌دهد تا در مضامین تفکر سنتی بازاندیشی و  پویایی متقابل  پیوند تفکر تائوئیسم با پدیده‌های مدرنی مانند سینما را دریابیم. 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تائوئیسم، میزانسن، ژانگ ییمو، ووشیا ،انقلاب فصول.

عنوان انگلیسی Analyzing the Relation Between the Revolution of Taoism and Mise-en-scène in Chinese Cinema with an Emphasis on The House of Flying Daggers (2004) Zhang Yimou
چکیده انگلیسی مقاله
     Zhang Yimou was influenced by profound mystical thinking of Taoism, with symbolic language in the colors and the design of the scene, he uses it as a powerful framework in his cinephilia to restate the epics and history of his country. In the crisis-stricken world influenced by Western philosophy, he uses the concepts of Tao's Eastern philosophy to achieve his goals in a practical way in the mise-en-scène of his films. This research is a descriptive – analytical method to distinguish the aesthetic characteristics of Zhang's films in the Wuxia genre from the perspective of Lao Tzu's philosophy, at the same time, it examines them in contemporary Chinese cultural debates. The main objective has been to analyze the revolution of Taoist seasons and its influence on the mise-en-scène in Zhang's Wuxia works and to understand the thought and foundations of the artist's ontology. Thus, the research findings show that Zhang’s cinematic thinking, as a field associated with movement and time and image, it allows us to rethink in the themes of traditional thinking and even recognize the interrelation dynamics of the link of Taoist thinking with modern phenomena such as cinema.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Taoism, mise-en-scene, Zhang Yimou, Wuxia, revolution of seasons

نویسندگان مقاله کارن رفیعی | Karen Rafiei


مهدی خبازی کناری | Mehdi Khabbazi Kenari
Associate Professor of Mazandaran University


فراز فلاح‌نژاد دلیوند | Faraz Fallahnezhad Dalivand
Lecturer of Kamalolmolk Institute of Higher Education


عبداله رفیعی | Abdaleh Rafiei



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-10703-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات