این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اقتصاد و بانکداری اسلامی، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۸۵-۱۰۹

عنوان فارسی تحلیل الگوی مصرف از منظر اقتصاد رفتاری در چارچوب مبانی اسلامی
چکیده فارسی مقاله
الگوی مصرف در اقتصاد متعارف بر اساس مبانی ساده سازی شده مثل نفع شخصی دنیوی با مؤلفه‌های مادی و مطلوبیت فردی ترسیم می‌شود، اقتصاد رفتاری به عنوان یک رویکرد نوین در زمینه تحلیل رفتارهای اقتصادی، این رویکرد را غیر واقع‌بینانه قلمداد می‌کند. این مقاله با هدف تحلیل رویکرد رفتاری به الگوی مصرف در چارچوب مبانی اسلامی با روش تحلیلی-توصیفی به این سوال پاسخ می‌دهد که مهم‌ترین ظرفیت‌های مطالعات رفتاری در ارائه الگوی مصرف بر اساس آموزه‌های اسلامی چیست؟ در بررسی‌های انجام شده اقتصاد رفتاری برای تبیین چرایی و چگونگی الگوی مصرف مؤلفه‌هایی چون؛ عقلانیت محدود، خویشتن‌داری محدود و عدم وجود اطلاعات کامل، هنجارهای اجتماعی، عقاید و باورهای ارزشی و پیروی از عادات گذشته را در نظر می‌گیرد تا واقعیت رفتار مصرف‌کننده را بهتر تحلیل و پیش‌بینی کند. نظریه تلنگر نیز با روش دگرگون سازی محیط تصمیم‌گیری با رویکرد قیم‌مآبی با تشخیص مصالح و منافع افراد و جامعه، عهده‌دار معماری انتخاب مصرف‌کننده می‌شود. بر اساس یافته‌های این پژوهش ورود آموزه‌های اقتصاد اسلامی در الگوی مصرف اقتصاد رفتاری شامل مواردی چون؛ بیشینه‌سازی بهره‌مندی‌های مادی، معنوی و آخرتی، باورمندی به هست‌ها و بایدهای اسلامی، خویشتن‌داری در دو بعد جسمانی و روحانی، اثبات فضایل و نفی رذایل اخلاقی و لزوم اطلاعات مورد توصیه دین در انتخاب مصرف کننده است که مؤلفه‌های رفتاری محیط تصمیم‌گیری را بر اساس مبانی اسلامی تکمیل می‌کنند و زمینه ایجاد تلنگر را فراهم می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی مصرف، اقتصاد رفتاری، اقتصاد اسلامی، تلنگر، قیم‌مآبی.

عنوان انگلیسی Analysis of the consumption pattern from the perspective of behavioral economics in the framework of Islamic principles
چکیده انگلیسی مقاله
The pattern of consumption in conventional economy is drawn based on simplified principles such as worldly self-interest with material components and individual desirability. Behavioral economics, as a new approach in the field of economic behavior analysis, considers this approach unrealistic. With the aim of analyzing the behavioral approach to the consumption pattern in the framework of Islamic principles, this article answers the question, what are the most important capacities of behavioral studies in presenting the consumption pattern based on Islamic teachings? In the conducted studies of behavioral economics to explain why and how the pattern of consumption of components such as; It considers limited rationality, limited self-restraint and the absence of complete information, social norms, value beliefs and following past habits to better analyze and predict the reality of consumer behavior. Telangar theory is responsible for the architecture of consumer choice with the method of transforming the decision-making environment with a guardianship approach by recognizing the interests and interests of individuals and society. Based on the findings of this research, the introduction of Islamic economic teachings into the consumption pattern of behavioral economy includes things such as; Maximization of material, spiritual and hereafter benefits, belief in Islamic essentials and duties, self-restraint in both physical and spiritual dimensions, proof of moral virtues and negation of moral vices, and the necessity of information recommended by religion in consumer choice are the behavioral components of the decision-making environment based on Islamic principles. They complete and provide the basis for creating a flip.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله consumption pattern, behavioral economy, Islamic economy, Nudge, paternalism.

نویسندگان مقاله سیدرضا حسینی | seyedreza hussaini
Faculty member, Research institute of the field and university
دانشیار و عضو هیات علمی اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

مسعود داودی‌پور | masuod davoodipur
Doctoral student, Research institute of the field and university
دانشجوی دکتری اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (نویسنده مسئول)


نشانی اینترنتی http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-1432-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات