این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۳، شماره ۱۱، صفحات ۹۹۰-۱۰۰۶
عنوان فارسی
تدوین بسته آموزشی تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خرد و اثربخشی آن بر بار شناختی و بازداری رفتاری نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
بارشناختی مطلوب میتواند نگرش به یادگیری را بهبود دهد. بازداری به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای کنشهای شناختی اجرایی نقش مهمی در عملکرد نوجوانان دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خرد و اثربخشی آن بر بار شناختی و بازداری رفتاری دانش آموزان متوسطه اول انجام شد.
مواد و روشها:
روش پژوهش آمیخته بود. در بخش کیفی از روش اسنادی و در بخش کمی از طرح پیشآزمون-پسآزمون با پیگیری استفاده شد. تولید محتوی الکترونیکی بر اساس الگوی کمپ انجام شد و بسته آموزشی در 8 جلسه تدوین گردید. ده نفر از متخصصان، اعتباریابی بسته آموزشی را با روش نسبت روایی محتوایی (
Content
Validity
Index;
CVI
)
Waltz
و
Bassel
(1981) انجام دادند. در بخش کمی، دانشآموزان بهصورت در دسترس انتخاب و بهتصادفی در گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان را در 8 جلسه دریافت کرد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بار شناختی
Kelpsch
و همکاران (2017)، پرسشنامه بازداری رفتاری
Carver
and
White's
(1994)، استفاده شد. دادهها با استفاد از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها:
نتایج نشان داد مقدار
CVI
بسته تدوین شده بالاتر از 79/0 است.
آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خرد بر کاهش بار شناختی
(861/17=
F
، 001/0>
P
)
و بازداری رفتار
(760/42=
F
، 001/0>
P
)
مؤثر است.
نتیجهگیری:
روانشناسان و مشاوران مدرسه از بسته آموزشی تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خرد، میتوانند برای کاهش بار شناختی و بازداری رفتار دانشآموزان استفاده کنند.
واژههای کلیدی:
راهبرد یادگیری خرد، بار شناختی، بازداری رفتاری
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبرد یادگیری خرد، بار شناختی، بازداری رفتاری
عنوان انگلیسی
Development of an Emotional Regulation Training Package Based on Micro Learning Strategy and Its Effectiveness on Cognitive Load and Behavior Inhibition of Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
Cognitive load regulation is a desirable metacognitive skill that can enhance learning attitudes. Inhibition, as one of the most important components of executive cognitive functions, plays a significant role in adolescents' performance. The current study aimed to develop an emotion regulation training package based on metacognitive learning strategy and examine its effectiveness on cognitive load and behavioral inhibition of junior high school students.
Materials and Methods:
The research employed a mixed-method design. A qualitative approach using document analysis and a quantitative pretest-posttest design with follow-up were utilized. Electronic content production was carried out based on the CAMP model and an educational package was developed in 8 sessions. Ten experts validated the educational package using the Content Validity Index (CVI) by Waltz and Bassel (1981). In the quantitative phase, students were conveniently selected and randomly assigned to control and experimental groups (each group consisting of 25 individuals). The experimental group received emotion regulation training in 8 sessions, while the control group did not receive any intervention. Data collection was done utilizing the Kelpsch et al.’s (2017) Cognitive Load Questionnaire and Carver and White's (1994) Behavioral Inhibition Questionnaire. The data were analyzed using two-way repeated measures analysis of variance.
Results:
The results indicated that the CVI score of the developed package was above 0.79. Emotion regulation training based on metacognitive learning strategy led to a reduction in cognitive load (F=17.861, p<0.001) and behavioral inhibition (F=42.760, p<0.001).
Conclusion:
School psychologists and counselors can utilize the developed and standardized educational model to reduce cognitive load and behavioral inhibition in students.
Keywords:
Metacognitive learning strategy, Cognitive load, Behavioral inhibition
Funding:
This study did not have any funds.
Conflict
of
interest:
None declared.
Ethical considerations:
The Ethics Committee of Islamic Azad University, Zanjan Branch, approved the study (IR.IAU.Z.REC.1402.092).
Authors’ contributions:
- Conceptualization:
Farzaneh Mostafaei, Homam Moyedfar
- Methodology:
Farzaneh Mostafaei, Fatemeh Nazari, Homam Moyedfar
- Data collection:
Farzaneh Mostafaei
- Formal analysis:
Farzaneh Mostafaei, Homam Moyedfar
- Supervision:
Farzaneh Mostafaei, Homam Moyedfar
- Project administration:
Fatemeh Nazari
- Writing - original draft:
Farzaneh Mostafaei
- Writing - review & editing:
Farzaneh Mostafaei, Fatemeh Nazari, Homam Moyedfar
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Metacognitive learning strategy, Cognitive load, Behavioral inhibition
نویسندگان مقاله
فرزانه مصطفائی | Farzaneh Mostafaei
PhD student in psychology, Islamic Azad University, Zanjan branch, Zanjan, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان ، ایران.
فاطمه نظری | Fateme Nazari
Islamic Azad University, Zanjan branch, Zanjan, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران.
همام موید فر | Homam Moyedfar
Islamic Azad University, Zanjan branch, Zanjan, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6821-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات