این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی‌سامانه‌ یکپارچه ‌بهداشتی(سیب) از دیدگاه کاربران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سامانه سیب یکی از سامانه‌های پرونده ‌الکترونیک‌ سلامت در ایران است که با هدف یکپارچه‌سازی اطلاعات بهداشتی-درمانی کشور ایجاد شده است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی سامانه سیب از دیدگاه کاربران مراکز بهداشتی استان آذربایجان ‌غربی بود.
روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش 215 نفر بود که به‌صورت سرشماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه استاندارد مشتمل بر هفت محور: کیفیت رابط‌های سامانه، کیفیت وظایف، کیفیت عملکرد، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات پشتیبانی، کیفیت خدمات و کیفیت کلی خدمات سامانه استفاده شد. داده‌های با نرم افزار SPSS نسخه 28 تحلیل و یافته‌ها با میانگین و انحراف معیار ارائه شد.
یافته‌ها: میانگین نمره محورها از پنج به شرح زیر به‌دست آمد: کیفیت رابط‌ها(3/35)، کیفیت وظایف(3/13)، کیفیت عملکرد(3/10)، کیفیت اطلاعات (3/32)، کیفیت خدمات پشتیبانی(3/04)، کیفیت خدمات عمومی(3/24) و کیفیت کلی خدمات سامانه (2/75).
نتیجه‌گیری: کمترین امتیاز مربوط به میزان رضایت کاربران از کیفیت کلی خدمات سامانه بود که بیشتر بر محور رضایت نیروی انسانی از حمایتهای مدیریتی و مالی است. با توجه به اهمیت و محوریت نیروی انسانی بی‌توجهی به رضایت کاربران در بلندمدت می‌تواند به کاهش کیفیت خدمات سامانه سیب منجر گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرونده ‌الکترونیک‌ سلامت، سیستم اطلاعات بیمارستانی، سامانه سیب، ارزیابی کاربردپذیری

عنوان انگلیسی Evaluating the integrated health system (SIB) from the users’ perspectives
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The Integrated Health System (locally called SIB system) is one of the most important electronic health record systems in Iran, developed with the aim of integrating the country’s health and medical information at the primary care level. This study aimed to comprehensively evaluate SIB from the perspective of health center users in West Azerbaijan province.
Methods: For this study, all 215 users were selected through a census method Data were collected using a standard questionnaire consisting of seven dimensions: system interface quality, task quality, quality of performance, quality of information and statistics, quality of support services, quality of general services, and overall quality of system services. Data were analyzed using SPSS version 28, and findings were presented as mean and standard deviation.
Results: The average score of the seven dimensions were as follows: interface quality (3.35/5), task quality (3.13/5), performance quality (3.10/5), quality of information and statistics (3.32/5), quality of support services (3.04/5), quality of general services (3.24/5), and overall quality of system services (2.74/5).
Conclusion: this study found that the lowest score was associated with the overall quality of system services, which is mostly influenced by the satisfaction of human resources with managerial and financial supports. Ignoring user satisfaction may lead to long-term decline in the quality of SIB services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Electronic Health Record, Health Information Systems, Usability Evaluations

نویسندگان مقاله لیلا رحیم لو | Leila Rahimloo
Department of Health Information Management, Faculty of Paramedical Sciences, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل

کمال ابراهیمی | Kamal Ebrahimi
Department of Health Information Management, Faculty of Paramedical Sciences, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل

محمد مهرتک | Mohammad Mehrtak
Department of Health Information Management, Faculty of Paramedical Sciences, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل

علی رضا محمدنیا | Alireza Mohammadnia
Department of Health Information Management, Faculty of Paramedical Sciences, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل

هادی لطف نژاد افشار | Hadi Lotfnezhad Afshar
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedical Sciences, Urmia University of Medical Sciences, Urmia
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-542-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فن آوری اطلاعات سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات