این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۸۴، صفحات ۴۵-۵۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش استعاره‌های زبان فارسی با روش بسته آموزشی الکترونیکی بر مهارت خودآ گاهی در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: ناشنوایی نوعی اختلال حسی عصبی است که با اختلالات مختلف در زمینه تکامل احساسی، اجتماعی
و شناختی در ارتباط است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش استعاره های زبان فارسی با کاربست روش
بسته آموزشی الکترونیکی بر مهارت خود آ گاهی در دانش آموزان با آسیب شنوایی بود.
روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی
دانش آموزان با آسیب شنوایی پایه نهم دوره اول متوسطه شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد
30 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایشی و گواه )هر گروه 15 نفر ( جایگزین شدند. به منظور گردآوری
اطلاعات از پرسشنامه مهارت های خودآ گاهی کوپر، استفاده شد. گروه آزمایشی تحت آموزش استعاره های زبان فارسی با
روش الکترونیکی ) 8 جلسه( قرار گرفت، گروه گواه، مداخله ای به جز آموزش های رسمی مدرسه دریافت نکرد. داده ها با
استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش استعاره های زبان فارسی با کاربست روش الکترونیکی بر مهارت خودآ گاهی
دانش آموزان با آسیب شنوایی اثربخش بود. با توجه به اهمیت آموزش زبان فارسی به دانش آموزان با آسیب شنوایی برای
آموزش استعاره های زبان فارسی لازم است از روش های متنوعی استفاده شود و چنین روش هایی به عنوان آموزش مکمل
در مدارس توصیه می شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش استعاره های زبان فارسی، دانش آموزان با آسیب شنوایی، روش الکترونیکی، مهارت خودآ گاهی

عنوان انگلیسی Effectiveness of teaching Persian language metaphors with the electronic educational package method on the Self-Awareness Skills in students with hearing impairment
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: Deafness is a kind of neurological sensorineural disorder that is related to
various disorders in the field of emotional, social and cognitive development. Therefore, the aim of the
current research was to investigate the effectiveness of teaching Persian language metaphors using the
electronic educational package method on self-awareness skills in students with hearing impairment.
Method: The research method was an experimental type with a pre-test-post-test design with a control
group. The statistical population of the research included all students with hearing loss in the ninth grade
of the first year of high school in Tehran, 30of them were selected using the purposeful sampling method
and randomly replaced in experimental and control groups (15 people in each group). In order to collect
information, the questionnaire of Cooper's self-awareness skills was used. The experimental group was
taught Persian language metaphors by electronic method (8 sessions), the control group did not receive
any intervention except formal school training. The data were analyzed using the analysis of covariance
statistical test.
Conclusion: The results showed that the teaching of Persian language metaphors using the electronic
method was effective on the self-awareness skills of students with hearing impairment. Considering the
importance of teaching Persian language to hearing impaired students, it is necessary to use various
methods to teach Persian language metaphors and such methods are recommended as supplementary
education in schools.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Electronic method, self-awareness skill, students with hearing impairment, teaching Persian language metaphors

نویسندگان مقاله مهدیه مهدویان | Mahdieh Mahdavian
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

فرح نادری | Farah Naderi
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

فریبا زرگر شیرازی | Fariba Zargar Shirazi
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

رضوان همایی | Rezvan Homaee
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-4302-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب دیده شنوایی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات