این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۸۴، صفحات ۶۷-۷۸

عنوان فارسی واکاوی تجربه زیسته معلمان دانش‌آموزان با اختلال طیف اُُتیسم از آموزش مجازی: یک مطالعه پدیدار شناسی
چکیده فارسی مقاله چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف وا کاوی تجربه زیسته معلمان دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم از آموزش مجازی دوران
کرونا انجام شد.
روش: این پژوهش در پارادایم )مدل( تفسیرگرایی و به شیوه کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی صورت گرفت. جامعه آماری
این پژوهش شامل تمامی معلمان منطقه 6 مدارس اُُتیسم شهر تهران در سال تحصیلی 1402 - 1401 بود که تجربه تدریس
به دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم در دوران کرونا را داشتند. برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونه گیری هدفمند و
معیاری استفاده شد. در راستای هدف پژوهش، در مرحله اول با 20 نفر از معلمان منطقه 6 مصاحبه انجام و اشباع نظری
حاصل شد. در ادامه، داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و با توجه به شرایط افراد در 3 قالب حضوری، تلفنی و برخط
به صورت پرسش های بازپاسخ انجام شد. در این پژوهش برای شناسایی، تحلیل و گزارش نتایج داده های کیفی حاصل از
مصاحبه، از روش تحلیل موضوعی استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد، از دیدگاه مشارکت کنندگان در پژوهش، تجربه زیسته آموزش مجازی دارای 4 زیرمقوله
شامل تدریس، استرس شغلی، مشکلات فناورانه و سبک ارتباطی بود. همچنین فرصت های آموزش مجازی در دوران کرونا دارای
5 مقوله، شامل: گسترش مهارت فناورانه، توسعه مهارت تدریس برخط، فرا گیر شدن آموزش مجازی، تقویت زیرساخت آموزش
مجازی و به صرفه بودن در هزینه های جانبی بود. همچنین چالش های آموزش مجازی در دوران کرونا شامل: 5 مقوله مشکلات
ارتباطی، مشکلات آموزشی و تدریس، بی توجهی والدین، ضعف تجهیزات و امکانات و افت توجه دانش آموزان بود.
نتیجه گیری: آموزش مجازی برای دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم دارای فرصت های مناسبی بود. از آن جاییکه
سبک یادگیری این افراد دیداری محور می باشد و راهبردهای آموزشی مبتنی بر تدریس مجازی می تواند از این نوع سبک
پشتیبانی نماید، از این رو، پیشنهاد می شود زیرساخت های برگزاری آموزش مجازی برای این افراد تقویت شود و از ظرفیت های
راهبردهای آموزشی مبتنی بر فناوری برای غنی سازی فرایند یادگیری دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم استفاده شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش مجازی، تجربه زیسته، دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم، مطالعه پدیدار شناسی

عنوان انگلیسی Analyze the lived experience of teachers with students on the autism spectrum in virtual education: a phenomenological study
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and Purpose: The present study was conducted with the aim of analyzing the lived experience
of teachers of students with autism spectrum disorder from virtual education during the Corona era.
Method: This research was conducted in the interpretive paradigm and in a qualitative manner with a
phenomenological approach. The statistical population of this research included all the teachers of the 6th
district of autism schools in Tehran in the academic year of 1402-1401 who had the experience of teaching
students with autism spectrum disorder during the Corona era. To select the sample size, the purposeful and
standard sampling method was used. For this purpose, in the first stage, interviews were conducted with 20
teachers of District 6 and theoretical saturation was achieved. In the following, the data was collected through
semi-structured interviews and according to the conditions of the people, in three formats: face-to-face,
telephone, and online, in the form of open-ended questions. In this research, thematic analysis method was
used to identify, analyze and report the results of the qualitative data obtained from the interview.
Results: The findings of the research showed that from the perspective of the participants in the research,
the lived experience of virtual education had 4 subcategories, including teaching, job stress, technological
problems, and communication style. Also, the opportunities of virtual education in the Corona era had 5
categories, including the development of technological skills, the development of online teaching skills, the
spread of virtual education, the strengthening of virtual education infrastructure, and cost-effectiveness. Also,
the challenges of virtual education in the Corona era had 5 categories: communication problems, educational
and teaching problems, parents' inattention, poor equipment and students' attention loss.
Conclusion: virtual education has suitable opportunities for students with autism spectrum disorder.
Since these people have a visual learning style and virtual education can support this type of style. It
is suggested to strengthen the infrastructure of holding virtual education for these people and to use
technological capacities in teaching to enrich the learning process of students.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Lived experience, phenomenological study, students with autism spectrum disorder, virtual education

نویسندگان مقاله رحیم مرادی | Rahim Moradi
, Arak University
دانشگاه اراک

پرویز شریفی درآمدی | Parviz Sharifidaramadi
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی

زینب رضایی | Zeinab Rezaei
Islamic Azad University Science and Research Branch
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-55-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات