این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
واکاوی مسیر ارتقای اعضای هیئت علمی علوم انسانی و اجتماعی از منظر شاخصهای پژوهشی و اجرایی
چکیده فارسی مقاله
با توجه به تفاوت دستاوردهای پژوهشی علوم انسانی و اجتماعی و همچنین نقشآفرینی متفاوتی که این علوم میتوانند در جوامع داشته باشند، در نظر گرفتن معیارهایی اختصاصی برای ارزیابی اعضای هیئت علمی این گروه از رشتههای در مسیر شغلی آنها ضروری است. با این حال، بررسی آییننامه فعلی ارتقای اعضای هیئت علمی حاکی از آن است که در حال حاضر معیارهایی یکسان برای ارتقای اعضای هیئت علمی در رشتههای مختلف تعریف شده است که این موضوع، به دلیل تفاوتهای ماهوی علوم انسانی و اجتماعی در نوع دستاوردها و اثرگذاریها، منجر به نادیده گرفته شدن بخشی از تلاشهای اعضای هیئت علمی این حوزه میشود. در همین راستا، در پژوهش حاضر تلاش شده با بررسی دانشگاههای معتبر دنیا، معیارها و رویکردهایی برای ارزیابی اعضای هیئت علمی علوم انسانی و اجتماعی شناسایی شده و در مقایسه با آییننامه ارتقای دانشگاههای ایران، رهیافتهایی استخراج شود. برای این هدف، ابتدا دانشگاههایی از امریکا، اروپا، اسکاندیناوی و استرالیا با رعایت شروطی از جمله جایگاه دانشگاهها در رتبهبندیهای بینالمللی، پراکندگی جغرافیایی آنها و میزان دسترسپذیری اطلاعاتشان شناسایی شدند. پس از جستجو و استخراج و مطالعه اسناد مرتبط با ارتقای اعضای هیئت علمی این دانشگاهها، معیارها و مصادیق ارزیابی اعضای هیئت علمی آنها شناسایی و دستهبندی شدند. سپس تلاش شد تا در مقایسه با آییننامه ارتقای دانشگاههای ایران، رهیافتهایی برای بهبود وضع موجود به دست آید. نتایج نشان دادند که اگرچه بسیاری از مصادیق فعالیتهای پژوهشی و اجرایی دانشگاههای بررسیشده در آییننامه ارتقای دانشگاههای ایران نیز دیده شده ، با این حال، در رویکرد دانشگاههای نسبت به این معیارها، تفاوتهایی وجود دارد که توجه به آنها میتواند به تعریف معیارهایی مناسبتر برای ارزیابی بهتر اعضای هیئت علمی علوم انسانی و اجتماعی کمک نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آییننامه ارتقا،علوم انسانی و اجتماعی،معیارهای پژوهشی،معیارهای اجرایی،مطالعه چند موردی،
عنوان انگلیسی
Analyzing the promotion path of humanities and social sciences faculty members from the perspective of research and executive indicators
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the difference in the research achievements of humanities and social sciences, as well as the different roles that these sciences can play in societies, it is necessary to consider specific criteria for evaluating the professors of this group of disciplines in their career path. However, the review of the current regulations for the promotion of faculty members indicates that currently the same criteria have been defined for the promotion of professors in different fields, which, due to the essential differences of the humanities and social sciences in the type of achievements and effects, has led to Being ignored becomes part of the efforts of faculty members in this field. In this regard, in the present research, an attempt has been made to identify criteria and approaches for the evaluation of humanities and social sciences faculty members by examining the prestigious universities of the world, and to extract approaches in comparison with Iran's promotion regulations. For this purpose, first universities from America, Europe, Scandinavia and Australia were identified by observing conditions such as the position of the universities in international rankings, their geographical distribution and the availability of their information. After searching and extracting and studying the documents related to the promotion of the professors of these universities, the criteria and examples of the evaluation of their professors were identified and categorized. Then, an attempt was made to find ways to improve the existing situation in comparison with the regulations for the promotion of Iran. The results showed that although many examples of the research and executive activities of the reviewed universities were also seen in the promotion regulations of Iran, however, there are differences in the approach of the universities towards these criteria, which paying attention to them can lead to the definition of more appropriate criteria for better evaluation of professors in Humanities and social sciences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آییننامه ارتقا,علوم انسانی و اجتماعی,معیارهای پژوهشی,معیارهای اجرایی,مطالعه چند موردی
نویسندگان مقاله
پروانه آقائی |
دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
گلایول صفوی |
دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، همکار پژوهشـی مؤسسـه تحقیقات سیاسـت علمی کشـور، تهـران، ایران
سپهر قاضی نوری |
عضـو هیئت علمی گـروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشـگاه تربیت مـدرس، تهـران، ایران
نشانی اینترنتی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_14070_6486b3565e865fb02fa86071f251c507.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات