این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رفعت دانشگر-اعتلای دانشگاه در چارچوب نوآفرینی مقررات ارتقای مرتبۀ علمی بر پایۀ منطق مداخله
چکیده فارسی مقاله
«آییننامۀ استخدامی اعضای هیئتعلمی» مهمترین مقررۀ سازمانی در مجموعۀ نهادی علمیِ کشور است که مجموعه تکالیف قانونی هر یک از مستخدمان علمی را بر میشمرد و طبعاً ناظر به رابطۀ میان عضو هیئتعلمی (دانشگر) با نهاد علم است. این آییننامه فرایندهای جذب، استخدام، نگهداشت، نکوداشت و جبران زحمات دانشگران دانشگاهی/پژوهشگاهی را بیان میکند. از سوی دیگر طی سه دهۀ اخیر در چرخشی تدریجی، «آییننامۀ ارتقای مرتبۀ علمی» تبلور فراوانی در نهادهای علمی یافته است تا بدانجا که هردانشگرِ نوورودی به کانون دانش، نسخهای از آییننامۀ ارتقا را در دست دارد و فعالیتهای خود را از بدو استخدام با آن میسنجد. همین موضوع سبب شده تا دانشگران انتظار داشته باشند در مقابل هر کنشی در دانشگاه/پژوهشگاه، واکنشی را در آییننامۀ ارتقا ببینند و به ازای آن امتیازی را کسب کنند و همین دیدگاه در فراخنای زمانیِ بلندمدت، بدان منجر شده که دانشگران، به جای نگاه متعالی و استیلاجویانۀ علمی، در چنبرۀ خُردنگری و ریزهجویی علمی گرفتار شوند و این موضوع موجب دوری عالِم از مسؤولیت اجتماعی و نهاد علم خواهد شد.
در این مقاله تلاش میشود تا با روندپژوهیِ اجمالی در زمینۀ مقررات ارتقای علمی از بدو تأسیس دانشگاههای نوین در ایران تا زمان حاضر، رویکرد اصلی آنها بررسی گردد. در ادامه به بررسی مطالعات پیشین، اصلیترین آسیبهای آییننامههای ارتقا احصا و با شناخت آنها، رویکردی جدید برای نوآفرینی مقررات آن معرفی میشود. این رویکرد مبتنی بر فلسفۀ «منطق مداخله» و با پذیرش دوگانۀ «رفعت فردی (دانشگر)- اعتلای نهادی (دانشگاه/پژوهشگاه)» صورتبندی می شود که در آن ضمن بهرسمیت شناختن تفاوتهای کارکردی هریک از گونههای نهاد علم و کارویژههای هریک از زیرگونههای آن، سازوکاری برای تعالی کیفیت آموزش عالی و نیز ارتقای هدفمند اعضای هیئت علمی تبیین میکند. در پایان نیز ملاحظات اجرایی برای تحقق الگوی جدید با توجه به اقتضائات سیاست نظام علم وفناوری در ایران تبیین میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نهاد علم (دانشگاه/پژوهشگاه)،دانشگر(عضو هیئت علمی)،بهرهوری علمی،رفعت فردی-تعالی نهادی،آییننامۀ ارتقای مرتبۀ علمی،منطق مداخله،
عنوان انگلیسی
Individual Improvement-Institutional Excellence in the Framework of the Innovation of Scientific Rank Promotion Regulations based on the Logic of Intervention
چکیده انگلیسی مقاله
The "Employment Regulation of Faculty Members" is the most important organizational regulation in the Iranian academic institutions, which enumerates the set of legal duties of each scientific employee and naturally oversees the relationship between the faculty member and the academic institution. This regulation describes the processes of recruiting, hiring, maintaining, honoring and compensating the efforts of university/research scholars. On the other hand, during the last three decades, in a gradual turn, the "Rules for Promotion of Scientific Rank" have crystallized in academic institutions to the extent that every new faculty member entering the institution has a copy of the promotion regulations in his hand and starts his activities with it from the beginning of his employment. This issue has caused the scholars to expect to see a reaction in the promotion regulations for every action in the university/research institute and to get a point for it, and this point of view in the long term has led to the fact that the scholars, instead of a transcendental view and scientific demands, they will be caught in the circle of scientific pettiness, and this issue will cause scientists to distance themselves from social responsibility of the academic institution.
In this article, an attempt is made to investigate the main approach of scientific promotion regulations from the establishment of modern universities in Iran until the present time. Following the examination of the previous studies, the main drawbacks of the promotion regulations and by recognizing them, a new approach for the innovation of its regulations is introduced. This approach is based on the philosophy of "Intervention Logic" and is formulated with the dual acceptance of "individual improvement (faculty member) - institutional improvement (university/research institute)" in which, while recognizing the functional differences of each type, The academic institutions and the specifics of each of its subtypes explain a mechanism for the excellence of the quality of higher education as well as the targeted promotion of faculty members. In the end, executive considerations for the realization of the new model are explained according to the requirements of the science and technology system policy in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نهاد علم (دانشگاه/پژوهشگاه),دانشگر(عضو هیئت علمی),بهرهوری علمی,رفعت فردی-تعالی نهادی,آییننامۀ ارتقای مرتبۀ علمی,منطق مداخله
نویسندگان مقاله
غلامعلی منتظر |
استاد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_14073_e870db8451d47edb99d83c4480289fd7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات