این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فقه و مبانی حقوق اسلامی
، جلد ۵۷، شماره ۲، صفحات ۴۱۹-۴۳۹
عنوان فارسی
کاوشی نو در عدم سقوط اجرای قصاص با عارض شدن جنون
چکیده فارسی مقاله
مطابق با عقیده مشهور فقها، اگر کسی در حال سلامت عقلی مرتکب جرم مستوجب قصاص شود، منتها قبل از اجرای قصاص مجنون شود، قصاص از او به صورت مطلق و در تحت هیچ شرائطی ساقط نمیشود، بلکه در همان حالت جنون بر وی اجرا میشود. مستفاد از سخنان قانونگذار تبصره 1 ماده 150 قانون مجازات اسلامی، تعقیب و رسیدگی نسبت به جرائم مستوجب قصاص به واسطه عروض جنون ساقط نمیشود، ولی قانونگذار نسبت به اجرای قصاص در حالت جنون سکوت را اختیار کردهاست. نگارنده با روش توصیفی و تحلیلی پس از بررسی تفصیلی مستندات موافقین و مخالفین قاعده و پاسخ به اشکالات مقدر، اگرچه صحت سند روایت برید بن معاویه و دلالت آن بر نظریه مشهور را پذیرفتهاست، ولی در عین حال با مدنظر قرار دادن قاعده رعایت احتیاط در دماء مسلمین و قاعده درء و نیز مقتضای دادرسی عادلانه و منصفانه مورد پذیرش بنای عقلا، معتقد است که نمیتوان به صورت مطلق به مضمون روایت برید بن معاویه عمل نمود و نظریه مشهور را پذیرفت، بلکه از باب حکومت باید به صورت فیالجمله و در بعضی از موارد موافق با آن بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اجرای مجازات،قصاص،جنون،سلامت عقلی،احتیاط در دماء،درء،
عنوان انگلیسی
A New Exploration of the Non-Abatement of Qiṣāṣ Execution Due to the Onset of Insanity
چکیده انگلیسی مقاله
According to the prevailing opinion of jurists, if a person commits a crime punishable by qiṣāṣ, while mentally sound, but becomes insane before the execution of qiṣāṣ, the punishment is not abated under any circumstances and will still be carried out even in the state of insanity. Based on the legislator's statement in Note 1 of Article 150 of the Islamic Penal Code, prosecution and adjudication of crimes punishable by qiṣāṣ are not nullified due to the onset of insanity. However, the legislator remains silent regarding the execution of qisas in the case of insanity. Using a descriptive and analytical approach, and after a detailed examination of the arguments of both proponents and opponents of this rule, along with addressing potential objections, the author—while accepting the authenticity of the narration of Burayd ibn Mu‘āwiyah and its implication for the prevailing view—argues that, considering the principle of precaution in matters of life (iḥtiyāt fi'l-dimā’) , the principle of dar‘ (averting punishment in cases of doubt) , and the requirements of fair and just legal proceedings as recognized by rational individuals, it is not possible to fully adhere to the content of Burayd ibn Mu‘āwiyah's narration or to unconditionally accept the prevailing opinion. Instead, partial acceptance should be followed in certain cases, based on the principle of ḥukūmat (overriding rule).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اجرای مجازات,قصاص,جنون,سلامت عقلی,احتیاط در دماء,درء
نویسندگان مقاله
سید مجتبی حسین نژاد |
دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jjfil.ut.ac.ir/article_101123_3a4b53337582635936c564979666d9ed.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات