این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۶۷-۸۶
عنوان فارسی
آسیبشناسی تجربی خدمت نظاموظیفه از منظر سربازان دارای مدرک تحصیلات تکمیلی
چکیده فارسی مقاله
اتباع ذکور ایرانی، بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی با پدیدهای به نام سربازی مواجه هستند. سربازی، بهطورکلی به دو بخش دوره آموزشی و دوره خدمت در یگان، تقسیم میشود که هر دوره، دارای پیامدهای جسمی و روانی و نیز پیامدهای اجتماعی برای سربازان است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه عمیق و دقیق پدیده سربازی برای آسیبشناسی تجربی آن از منظر سربازان دارای تحصیلات تکمیلی است. در این پژوهش از روش پدیدارشناسی برای رسیدن به هدف استفاده شد. بدین منظور، از بین سربازان مشغول به خدمتی که دارای تحصیلات تکمیلی هستند به روش نمونهگیری هدفمند، افرادی، انتخاب شدند و با روش مصاحبه عمیق با ایشان مصاحبه گردید. در مجموع، دادههای پژوهش پس از 12 مصاحبه به اشباع رسید. این مصاحبهها شامل 8 مصاحبه با سربازان دارای مدرک کارشناسیارشد و 4 مصاحبه با سربازانِ دارای مدرک دکتری تخصصی است. برای تحلیل اطلاعات از رویکرد تجزیه و تحلیل درونمایهای ونمنن استفاده شد که حاصل آن 11 درونمایه اصلی و 16 درونمایه فرعی از مسائل مختلف سربازی است. درونمایههای اصلی یازدهگانه شامل حکمرانی تعریف سنتی قدرت در نیروهای نظامی، وابستگی مستقیم قوای نظامی به حکومت، تقابل با برنامهریزی و آیندهنگری، انتظار طولانی و از دست دادن فرصتها، تغییر قوانین و برنامهریزی، ضعف در برنامهریزی کلان، بستر ظهور ناهنجاریهای رفتاری، ضعف در رعایت شأن سرباز، مسائل اجتماعی، عدم تعریف جنگ نرم و احساس رهاشدگی و آزادی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Understanding the experience essence of serving soldiers with higher education, phenomenological research
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction According to the public military service law of I.R.I., military service is a legal obligation to all Iranian male citizens. While military service is an important transitional event which affects various dimensions of soldiers’ life, little research has been done about the lived experience of soldiers and their perceptions of it. The purpose of this paper is a deep and precise study to better understanding of lived experience of graduate (M.A. and Ph.D.) soldiers about the military service. Material & Methods Former research about military service is often in two specific areas: study of soldiers’ a. physical and b. psychological issues and their consequences including reasons of suicide, smoking, drugs and alcohol use among them. What is evident from the literature review, no research has been done about understanding of soldiers’ mentalities. Since recognition of human senses, feelings, attitudes and values is relatively impossible by quantitative research methods that tend to objectivism and reductionism, qualitative research methods are used in these cases. The paper, achieving its goal, has applied phenomenological research approach. Phenomenology helps researcher understand phenomena as it experienced. To this goal, eight ex-soldier people with M.A. degrees and four ex-soldier people with Ph.D. degrees were interviewed and collected data was analyzed with Van-Mannen thematic analytical approach. Purposive sampling was used to select people who have the proper conditions to provide the desired information. Validity and reliability of study confirmed by credibility, transferability, dependability and conformability methods. Discussion of Results & Conclusions In this study, soldiers’ experiences of military service have presented in four groups: a. comprehensive, b. pre-service, c. service and d. post-service experiences and consists of eleven major themes and sixteen sub-themes. A. Comprehensive Experiences Comprehensive experiences are general and covering. These themes are major and affect not only the service, but also pre-service and post-service periods. 1. According to the traditional approach to power and authority, military forces facts make authority and the mere presence of soldiers -even in its weak state- is authority-making. 2. Military forces as government mirror: Military dependence to regime makes it a double-edged sword that its appropriate action strengthens the foundations of the regime and its wrong action threats it. 3. Contrast with planning and foresight refers to obstacles that compulsory puts on soldiers life career. B. Pre-service Experiences Although compulsory apparently starts at a specific time but has some effects on lives of soldiers even before started. 1. The long wait and the loss of opportunities: long wait to compulsory makes lots of social opportunities disappear which need the compulsory license. 2. Law changes and planning refers to opposition of law changes and life planning. C. Service Experiences This branch is dedicated to in-service experiences. 1. Macro-planning weakness refers to loss of a comprehensive and holistic plan in military forces to interact soldiers. This loss advantages in soldiers time wasting, weakness in the audience analysis, weakness of teachers, inadequacy of lessons, wasting soldiers’ expertise, weakness in performance feedback and health and nutrition problems. 2. Compulsory is an appropriate context to behavioral abnormalities including negative cycle of self-fulfilling prophecy and conflict. 3. Weakness in observe soldiers’ status includes weakness in respecting to them, soldiers as free human resources who identify military forces and soldiers as a discredited people. 4. Social problems refers to economic, employment and career advancement, scientific, marriage and family preservation problems which compulsory brings to graduate soldiers’ lives. 5. Soft War: New forms of war in new days make it necessary for military forces to attend soft war in soldiers training. D. Post-service Experience Freedom and redemption: Almost all of soldiers at the end of compulsory feel Freedom and redemption from a commitment that had unavoidable effects on their lives.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمدرضا سیدی | seyed mohammad reza
دانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سید حسین سیدی | seyed hossein
دانشجوی دکتری تحقیق در عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سیاوش صلواتیان |
استادیار، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صدا و سیما (Iran broadcasting university)
نشانی اینترنتی
http://ssoss.ui.ac.ir/article_20962_678762182f96aa0fe85bf742605dc09d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1385/article-1385-345336.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات