این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۴۱-۶۱
عنوان فارسی
خوانشی دیگر از علوم اجتماعی اسلامی: ساحت مفاهیم
چکیده فارسی مقاله
آنچه را علم مینامیم، ساحتهای گوناگونی را در بر میگیرد. تفاوت میان علوم اجتماعی اسلامی و علوم اجتماعی غربی خود را در ساحتهای مختلف علوم نشان میدهد. برای درک دقیق و عمیق این تفاوتها باید همۀ ساحتهای علم را بررسی کرد و تمایزها را بهدقت نشان داد. توجه به یک یا چند ساحت علم و رهاکردن دیگر ساحتها، ما را از فهم تمایزها بازمیدارد و راه را بر سامان و پیشرفت علمیِ متفاوت میبندد. در علوم گوناگون، با تأمل و از راه استقرا، دستکم 12 ساحت را میتوان برشمرد: توصیف، کشف، توجیه (روش)، پذیرش فرضیه، تفهّم، تبیین، پیشبینی، ابژه، کاربرد، توصیه یا تجویز و مفاهیم. این نوشتار، با تمرکز بر ساحت مفهوم، به این مسئله میپردازد که تفاوت میان علوم اجتماعی اسلامی و علوم اجتماعی غربی در ساحت مفاهیم چیست؟ یافتههای پژوهش بیانگر این هستند که تمایز مفاهیم در علوم اجتماعی اسلامی و علوم اجتماعی غربی به تمایز در مبانی و جهانبینی این دو برمیگردد، چهآنکه عالَم از دریچۀ مفاهیم خود را فهمپذیر میکند. علوم مختلف عالَم خویش را از روزنۀ مفاهیم و با نظریات گوناگونی که از آن مفاهیم سامان یافته است، به تصویر میکشند و مقولهبندی میکنند. در علوم اجتماعی اسلامی مفاهیم برساختی نیستند ازاینرو بار ارزشی خاص خود را دارند و کشف معنای مفاهیم در مواجهه با علوم اجتماعی غربی جز از راه اجتهاد امکانپذیر نیست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اجتهاد،ساحتهای علم،علوم اجتماعی اسلامی،علوم اجتماعی غربی،مفاهیم،
عنوان انگلیسی
A Different Reviewing of Islamic Social Sciences: The Field of Concepts
چکیده انگلیسی مقاله
What we call science encompasses various contexts. The distinction between Islamic and Western social sciences shows itself in various contexts of science. To fully comprehend these differences, it is essential to systematically examine all scientific contexts, as neglecting any area can hinder the recognition of these distinctions and obstruct alternative frameworks for scientific development. In the realm of social sciences, at least 12 contexts can be identified through reflection and induction: description, discovery, justification (methodology), hypothesis acceptance, understanding, explanation, prediction, object of study, application, normativity, and concepts. This article focuses specifically on the conceptual context to explore the differences between Islamic and Western social sciences in this domain. The findings suggest that the divergence in conceptual approaches stems from foundational differences in worldview. Concepts serve as lenses through which the world is understood, and each scientific tradition organizes its theories and representations of reality based on these conceptual frameworks. In Islamic social sciences, concepts are not reconstructed; rather, they are imbued with intrinsic value rooted in Islamic Thought. Understanding these concepts in contrast to their Western counterparts necessitates Ijtihad (independent reasoning), as the process involves uncovering meanings that align with Islamic principles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اجتهاد,ساحتهای علم,علوم اجتماعی اسلامی,علوم اجتماعی غربی,مفاهیم
نویسندگان مقاله
مهدی حسین زاده یزدی |
دانشیار گروه علوم اجتماعی اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jstmt.ut.ac.ir/article_100269_10e5d17d8396be4eabfea9e1884d9b74.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات