این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۳، شماره ۹۲، صفحات ۱۷۶-۲۰۲

عنوان فارسی تقویت هویت ملی و دینی نوجوانان از طریق آموزش توحید در قالب سرگرم آموزی در برنامه های تلویزیونی
چکیده فارسی مقاله هدف: دین و به طور کلی فرهنگ از مهم ترین مولفه‌های هویت ملی در تمام دنیاست. دین اسلام هم در شمار اصلی ترین ملاک‌های هویت ملی ایرانیان به حساب می‌آید. لذا تقویت هویت ملی تاحدودی با تقویت مبانی دینی از یک مقوله هستند. در میان مبانی دینی عقاید به عنوان پایه و زیرنا عمل می‌کند و در میان اصول عقیدتی هم توحید مهم ترین عنصر به شمار می‌آید. این مقاله در پی احصا الزامات و شیوه‌های آموزش توحید به نوجوانان از طریق سرگرم آموزی و در برنامه‌های تلویزیونی به منظور تقویت هویت ملی آنان است.
روش: بخشی از تحقیقات که به مبانی مسئله بازگشت داشت به شیوه اسنادی و کتابخانه‌ای انجام گرفت و در بخش روبنایی تحقیق به دلیل کمبود منابع کتابخانه‌ای و نو بودن مفهوم سرگرم‌آموزی در ادبیات آکادمیک ما از روش مصاحبه عمیق با کارشناسان و صاحبنظران استفاده شد. با کارشناسان و صاحبنظرانِ متخصص مصاحبه عمیق و هدفمند ساختار نایافته انجام شد. پس از انجام مصاحبه‌ها و طی مراحل ثبت و مستندسازی، داده‌های موردنظر به دست آمد.یافته‌ها: در فرهنگ دینی و ملی ما از این راهبرد استفاده‌های بیشماری شده و از آنجایی که مفهوم توحید والاترین عنصر در میان معارف اسلامی است و مانند روحی در کالبد تمام مقررات اسلامی وجود دارد؛ بنابراین بایستی از ساده‌انگاری در آموزش آن پرهیز نمود.
نتیجه‌گیری:سطحی‌کردن این مفهوم آسیب‌زا است و مراقبت از آن لازم است. تعدیل در ترکیب سرگرمی و آموزش و شناخت دقیق و صحیح نوجوان امروزی هم از ضروریات این امر هستند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت ملی، توحید، نوجوانان، سرگرم‌آموزی، تلویزیون

عنوان انگلیسی Strengthening the national and religious identity of teenagers through the teaching of monotheism in the form of edutainment in television programs
چکیده انگلیسی مقاله
  Aim: Religion, and, in general, culture are among the most important components of national identity worldwide. Islam is considered one of the primary criteria for the national identity of Iranians. Therefore, strengthening national identity is somewhat linked to reinforcing religious foundations. Among these religious foundations, beliefs serve as the underlying base, and within the principles of belief, monotheism is regarded as the most important element. This article aims to identify the requirements and methods for teaching monotheism to adolescents through edutainment and television programs to enhance their national identity. Methods: Part of the research related to the foundational issues was conducted using documentary and library methods, while the upper-level research, due to a lack of library resources and the novelty of the concept of edutainment in our academic literature, utilized in-depth interviews with experts and specialists. In-depth and targeted interviews were conducted with specialized experts. After conducting the interviews and going through the stages of recording and documentation, the desired data was obtained Findings: In our religious and national culture, numerous uses have been made of this strategy. Since the concept of monotheism is the highest element among Islamic teachings and exists like a soul within the body of all Islamic regulations, it is essential to avoid oversimplifying its education. Shallowing this concept is harmful, and care must be taken to preserve it. Balancing entertainment and education, as well as accurately and correctly understanding today's youth, are also essential requirements in this matter.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله National identity, monotheism, teenagers, edutainment, television

نویسندگان مقاله عطا یاوری | ata yavari


سید بشیر حسینی | seyed bashir hosseini



نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-3013-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره خانواده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات