این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه آبزی پروری، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه مدل مصرف کپورماهیان چینی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان
چکیده فارسی مقاله        این تحقیق  با هدف مقایسه الگوهای مصرف کپورماهیان چینی در استان‌های گیلان، مازندران، و گلستان و شناسایی عوامل موثر بر مصرف و برآورد مصرف سرانه این ماهیان پرداخته است. پس از شناسایی عوامل موثر در مدل­های نظیر برای این منظور مدل مفهومی پیش فرضی مبتنی بر نظریه برنامه‌ریزی شده در نظرگرفته شد. پرسشنامه طراحی شده، بصورت کاملا تصادفی از سوی مصرف­کنندگان این ماهیان تکمیل گردید. سپس با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM)، روابط بین متغیرهای تحقیق و ساختار مدل مورد تجزیه ‌و تحلیل قرارگرفت. سرانه مصرف ماهی افراد مصرف‌کننده کپور ماهیان پرورشی در استان­­های گیلان، مازندران و گلستان به ترتیب 4/3، 5/1 و 9/7 کیلوگرم/ نفر/ سال بدست آمد. بطوری که گیلان با 1400 گرم مصرف ماهی در رستوران و استان گلستان با 1000 گرم مصرف کنسرو ماهی از دو استان دیگر جلوتر بودند. سرانه مصرف کپورماهیان چینی آنان نیز 1/1 کیلوگرم، 600 گرم و 6/3 کیلوگرم بود. در این پژوهش تأثیر متغیرهای سودمندی درک‌شده و کیفیت بر نگرش، تأثیر تعهد اخلاقی و درآمد خانوار بر هنجارهای ذهنی، تأثیر سوابق تجربی بر کنترل رفتار درک‌شده، نگرش و هنجار ذهنی بر تصمیم خرید و تصمیم خرید برای مصرف بر رفتار نهایی به‌طور معنی‌داری در ۳ استان تأیید شد. نتایج نشان داد ریسک درک شده بر نگرش خرید و کنترل رفتار درک شده بر تصمیم خرید، تنها در استان گیلان معنی­دار است و استان گیلان از سودمندی درک شده بالاتری در نگرش نسبت به دو استان دیگر برخوردار است. تبلیغات بر کنترل رفتار درک شده مصرف­کنندگان این استان تاثیر نمی­گذارد. استان مازندران در اثر نگرش بر تصمیم خرید، اثر کیفیت بر نگرش و اثر سوابق تجربی بر کنترل درک شده از وضعیت بهتری برخوردار است. بطوری‌که ریسک درک شده بر نگرش، قدرت کنترل و باور کنترل بر کنترل رفتار درک شده و کنترل رفتار درک شده بر تصمیم خرید اثر گذار نمی‌باشد. مازندرانی­ها در تصمیم خرید برای مصرف کپورماهیان پرورشی نسبت به دو استان دیگر جدیت بیشتری دارند. شاخص­های استان گلستان از بعد اثر هنجار ذهنی بر تصمیم خرید، اثر تعهد اخلاقی و درآمد بر هنجار ذهنی از دو استان دیگر برتری دارد. در صورتی که ریسک درک شده بر نگرش، باورهنجاری برهنجار ذهنی و بالاخره کنترل رفتار درک شده بر تصمیم خرید معنی­دار نیست. در مجموع نتایج نشان داد راهکارهای موثر بر افزایش مصرف با توجه به تفاوت عوامل اثر گذار در این ۳ استان یکسان نخواهد بود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی مصرف، رفتار خرید، کپورماهیان پرورشی، مصرف سرانه. بازاریابی

عنوان انگلیسی Comparison of Chinese carp consumption model in Gilan, Mazandaran and Golestan provinces
چکیده انگلیسی مقاله
The research aims to compare the consumption patterns of Chinese carp in Gilan, Mazandaran, and Golestan provinces to identify the factors affecting consumption and estimate the per capita consumption of these fish. After identifying the effective factors in similar models, for this purpose, a default conceptual model based on the theory of planned behavior was considered. The designed questionnaire was completely randomly completed by the consumers of these fishes. Then, using Structural Equation Modeling (SEM), the relationships between the research variables and the structure of the model were analyzed. Per capita fish consumption of farmed carp consumers in Gilan, Mazandaran and Golestan provinces was 3.4, 1.5 and 7.9 kg/person/year, respectively. In this research, the effect of variables of perceived usefulness and quality on attitude, the effect of moral commitment and household income on subjective norms, the effect of experimental records on the control of perceived behavior, attitude and subjective norm on the purchase decision and the purchase decision for consumption on the final behavior significantly in 3 provinces the item under review was confirmed. The results showed that the perceived risk on the purchase attitude and the perceived behavioral control on the purchase decision are significant only in Gilan province, and Gilan province has a higher perceived usefulness in the attitude than the other two provinces, and advertising on the perceived behavior of consumers does not affect. Mazandaran province is in a better state due to the effect of attitude on purchase decision, the effect of quality on attitude and the effect of experience records on perceived control. Perceived risk does not affect attitude, control power and control belief on perceived behavior control and perceived behavior control on purchase decision. The people of Mazandaran province are more serious in purchasing farmed carps than that of the two other provinces. The indicators of Golestan province are superior to the other two provinces in terms of the effect of subjective norm on purchase decision, the effect of moral obligation and income on subjective norm. If the perceived risk is not significant on the attitude of the normative belief on the subjective norm and finally the control of the perceived behavior on the purchase decision. In total, the results showed that effective solutions to increase consumption will not be the same in these 3 provinces due to the difference in influencing factors.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله consumption pattern, purchase behavior, Farmed carps consumption per capita, Marketing.

نویسندگان مقاله افشین عادلی | afshin adeli
Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

ابراهیم شیخ نژاد | Ebrahim Sheykhnezhad
Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

وثیقه السادات میرباقری | Vasighesadat Mirbagheri
Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان


نشانی اینترنتی http://aqudev.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-101-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات