این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۹۷۱-۹۸۵

عنوان فارسی نیازهای دانشجویان نوورود پرستاری برای حرفه‌ای شدن؛ تبیین تجارب دانشجویان و دانش آموختگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان نوورود پرستاری برای گذار به حرفه‌ای شدن، نیازهای آموزشی متنوعی دارند که باید شناسایی و برآورده شوند. این مطالعه با بررسی تجارب دانش‌آموختگان و دانشجویان سال چهارم پرستاری، به شناسایی این نیازها پرداخته تا به مسئولان آموزشی در تسهیل مسیر حرفه‌ای شدن دانشجویان کمک کند.
روش بررسی: این مطالعه در سال ۱۴۰۳ در دانشکده پرستاری مامایی شهید صدوقی یزد به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. داده‌ها با نمونه‌گیری هدف‌مند و از طریق یک جلسه بحث گروهی متمرکز و ۱۵ مصاحبه نیمه‌ساختارمند با ۲۹ دانشجو و دانش‌آموخته پرستاری جمع‌آوری شدند. تحلیل داده‌ها بر اساس روش گرانهام و لاندمن انجام و اعتبار آن با معیارهای گوبا و لینکلن تأیید شد.
 نتایج: فرایند تجزیه و تحلیل اطلاعات منجر به پیدایش 458 کد اولیه ،84 کداصلی، هشت زیرمضمون و سه مضمون گردید مضامین اصلی و مضامین فرعی تحلیل کیفی شامل نقشه راه یادگیری (پیکره بندی آموزشی، خودکارآمدی تحصیلی)، توانمندی حرفه‌ای (تعهد و ارزشهای حرفه‌ای، نظام حرفه‌ای، فرایند اجتماعی شدن) و توسعه فردی (یادگیری خودراهبر،.مهارتهای بین فردی، آمادگی برای مسیرحرفه‌ای آینده) بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بر لزوم رویکردی جامع و یکپارچه در آموزش پرستاری تأکید می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که برای تسهیل حرفه‌ای شدن، علاوه بر مهارت‌های علمی، توسعه فردی و حرفه‌ای نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این نتایج می‌تواند به طراحان برنامه‌های آموزشی کمک کند تا با درک نیازهای دانشجویان، برنامه‌هایی طراحی کنند که آن‌ها را برای نقش‌های حرفه‌ای آماده‌تر سازد. اجرای این برنامه‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت خدمات پرستاری و سلامت جامعه بینجامد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پرستاری، دانشجوی پرستاری، نیازسنجی، حرفه‌ای شدن، تحقیق کیفی

عنوان انگلیسی The Needs of New Nursing Students to Become Professionals; Explaining the Experiences of Students and Graduates
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: New nursing students have diverse educational needs that must be recognized and met to transition to professionalization. This study examined the experiences of graduates and fourth-year nursing students to identify these needs to help educational authorities facilitate students' path to professionalization.
Method: This study was conducted in 2024 at the Shahid Sadoughi School of Nursing and Midwifery in Yazd using qualitative content analysis. Data were collected via purposive sampling through a focus group discussion session and 15 semi-structured interviews with 29 nursing students and graduates. Data analysis was performed based on the Granham and Landman method, and its validity was confirmed with the Guba and Lincoln criteria.
Results: The data analysis resulted in 458 primary codes, 84 main codes, eight subthemes, and three themes. The main themes and subthemes of the qualitative analysis included learning roadmap (educational configuration, academic self-efficacy), professional competence (professional commitment and values, professional system, socialization process), and personal development (self-directed learning, interpersonal skills, preparation for future professional path).
Conclusion: The results of this study emphasize the need for a comprehensive and integrated approach to nursing education. The findings indicate that to facilitate professionalization, in addition to academic skills, personal and professional development should also be considered. These results can help educational program designers understand students' needs and design programs that better prepare them for professional roles. The implementation of these programs may enhance the quality of nursing services and community health.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nursing education, Nursing student, Needs assessment, Professionalization, Qualitative research

نویسندگان مقاله سارا حیدری | Sara Heydari
Assistant professor, Department of Medical Education, Medical Education and Development Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد.

زهرا نامجو | Zahra Namjou
Instructor, Research Center for Nursing and Midwifery Care, Non-Communicable Diseases Research Institute, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
مربی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده بیماری های غیر واگیر، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

مهناز آنتیک چی | Mahnaz Antikchi
Instructor, Research Center for Nursing and Midwifery Care, Non-Communicable Diseases Research Institute, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
مربی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده بیماری های غیر واگیر، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

مهدی عسکری زمان | Mahdi Askari zaman
Nursing student, Student Research Committee, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
دانشجوی پرستاری، گروه کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

فاطمه بخشی | Fatemeh Bakhshi
Assistant professor, Research Center for Nursing and Midwifery Care, Non-Communicable Diseases Research Institute, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
استادیار، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده بیماری های غیر واگیر، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1318-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات