این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۹۸۶-۱۰۰۰

عنوان فارسی طراحی آموزشی چارچوب یادگیری خرد در برنامه های آموزشی: یک مطالعه مروری حیطه‌ای
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعه حاضر با هدف مرور اصول طراحی آموزشی و جریان یادگیری در فرایند یادگیری خرد در برنامه های آموزشی انجام شده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر از مروری حیطه‌ای (Scoping review) است. این مطالعه در پاسخ به این سؤال که برای طراحی محتوا و جریان آموزشی با رویکرد یادگیری خرد لازم است چه اصولی رعایت شود، انجام شده است. بدین منظور جستجو با استفاده از واژه‌های کلیدی شاملMicro learning, principle,  Instructional design , Micro Content, Learning Flow در پایگاه های دادهPubMed, Scopus وGoogle Scholar، به زبان انگلیسی و بدون محدودیت زمانی انجام شده است. معیار ورود مطالعاتی بودند که اصول طراحی و اجرای یادگیری خرد را بحث کرده بودند.
نتایج: براساس بررسی متون انجام شده نتایج نشان داد که برای طراحی محتوای یادگیری خرد، دو چارچوب "طراحی محتوای خرد" و "طراحی جریان یادگیری خرد" باید مورد توجه قرار گیرد. طراحی محتوای یادگیری خرد بر روی اجرای مواد آموزشی تمرکز دارد در حالی که طراحی جریان یادگیری بر روی سازماندهی محتوای یادگیری متمرکز است.
نتیجه‌گیری: در طراحی آموزشی چارچوب یادگیری خرد، به کارگیری اصول طراحی محتوای خرد شامل تعاملی کردن، تقطیع محتوای آموزشی در مدت محدود و همچنین جریان یادگیری بر ساختارهای اجتماعی-حمایتی، به کارگیری رسانه های آموزشی متنوع و بازخورد آنی توصیه شده است. رعایت استراتژی های بارشناختی و یادگیری چندرسانه‌ای در چارچوب یادگیری خرد تولید می‌شود.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری خرد، طراحی آموزشی، طراحی محتوای خرد، جریان یادگیری، تئوری بارشناختی، یادگیری چندرسانه ای

عنوان انگلیسی Instructional design of the Micro-learning framework in educational programs: A scoping review study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aimed to review the instructional design principles and learning flow frameworks that underpin the microlearning approach. The study aimed to identify the key principles that should guide the design of content and instructional flow in the microlearning framework.
Method: The present study is a scoping review. A comprehensive search was performed using relevant keywords, including "microlearning," "instructional design," "micro-content," and "learning flow," in the PubMed, Google Scholar, and Scopus databases, without any time restrictions. The inclusion criteria were studies discussing principles for designing and implementing microlearning approach.
Results: The literature review revealed that two distinct frameworks are essential for designing effective microlearning content: "microlearning content design" and "microlearning flow design." Microlearning content design focuses on educational materials development, whereas microlearning flow design centers on the organization of learning content to facilitate optimal learning outcomes.
Conclusion: The findings of this study suggest that microlearning content design should incorporate interactive content, chunked courses with a single learning objective, and concise time frames. Furthermore, the learning flow principle should be guided by a social-supportive structure, varied media formats and immediate feedback. Moreover, the use of cognitive load theory strategies, and multimedia learning principles to create an effectual microlearning framework for faculty development suggest.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Instructional Design, Microlearning, Microlearning flow, Micro-Content

نویسندگان مقاله فاطمه کشمیری | Fatemeh Keshmiri
Department of Medical Education, Education Development Center, Shahid Sadughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

عاطفه السادات حیدری | Atefe sadat Heidari
MSc, Health Technology Assessment, Student Research Committee, Shahid Sadughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد، ارزیابی فناوری سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

امیرهوشنگ مهرپرور | Amir Houshang Mehrparvar
Industrial Diseases Research Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه آموزشی طب کار، مرکزتحقیقات بیماری ناشی از صنعت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-336-11&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات