این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۱۰۰۱-۱۰۱۸
عنوان فارسی
مطالعه نظاممند مبانی فلسفی-اجتماعی برنامه درسی الکترونیکی در بستر آموزش پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
برای موفقیت در اجرای برنامه درسی، داشتن مبانی استوار ضروری است و برنامه درسی الکترونیکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، این پژوهش با هدف شناسایی مبانی فلسفی اجتماعی برنامه درسی الکترونیکی در آموزش پزشکی انجام شد.
روش بررسی:
پژوهش حاضر از نوع مطالعه نظاممند تلفیقی بود. دامنه پژوهش شامل مطالعات در بازه زمانی 1392 تا 1402 بود. جهت شناسایی پژوهش
ها، جستجوی نظام
مندی در پایگاه
های الکترونیکی و موتورهای جست و جوی داده داخلی مانند نورمگز، مگیران، سیویلیکا و خارجی
IJET
، و
Google scholar
،
Eric
،
Scopus
،
Science direct
انجام و 28 پژوهش مرتبط تحلیل شدند که برای کنترل کیفیت کدهای استخراجی از اعتبار توصیفی، تفسیری، نظری و عملی استفاده شد. در نهایت داده
ها با استفاده از تحلیل مضمون تحلیل شد.
نتایج:
یافته
ها نشان داد 81 مفهوم معرفت شناختی باز فلسفی اجتماعی حمایت کننده از برنامه درسی الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته که براساس نوع نگاه معرفتی می
توان آنها را در 6 مبنای معرفت
شناختی رئالیسم، اگزیستانسیالیسم، نسبیتگرایی، ارتباط گرایی، هستیشناسی و عملگرایی تقسیم بندی کرد. در نهایت براساس فرایند کدگذاری انتخابی نیز مفاهیم احصاء شده به سه مقوله اصلی؛ اثبات گرایی، تعبیری و تفسیری و انتقادی و رهایی بخش طبقه
بندی شدند.
نتیجهگیری:
همواره در فرایند آموزش از دوران مدرنیزم تا پسا مدرنیزم، رویکرد اثباتی به عنوان کمک کننده به دیدگاه معرفت شناسی انتقادی نیاز بوده و نمیتوان به طور قطعی از آن صرف نظر کرد. لذا به برنامه
ریزان درسی پزشکی پیشنهاد می
شود که برای طراحی برنامه درسی الکترونیکی از مختصات این عناصر در کنار رویکرد انتقادی استفاده نمایند
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مبانی فلسفی، مبانی اجتماعی، برنامه درسی الکترونیکی، آموزش پزشکی
عنوان انگلیسی
A systematic Study of the Philosophical-Social Foundations of the Electronic Curriculum in the Context of Medical Education
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Solid foundations are essential to successfully implementing a curriculum, and e-curriculums are no exception. Therefore, this study aimed to identify the socio-philosophical foundations of e-curriculums in medical education.
Method
:
The present study was a systematic review. The scope of the research included studies from 2014 to 2024. A systematic search was conducted in electronic databases to identify studies, and internal data search engines such as Normags, Magiran, Civica, foreign IJET, Google Scholar, Eric, Scopus, Science Direct, and 28 related studies were analyzed. Descriptive, interpretive, theoretical, and practical validity were used to control the quality of the extracted codes. Finally, the data were analyzed using content analysis.
Results:
The findings showed that 81 open philosophical social epistemological concepts supporting the electronic curriculum were used, which can be divided into six epistemological bases of realism, existentialism, relativism, relationalism, ontology, and pragmatism based on the type of epistemological perspective. Finally, based on the selective coding process, the counted concepts were classified into three main categories: positivism, interpretive and interpretive, and critical and emancipatory.
Conclusion:
In the process of education from the modernist to postmodernist era, the positivist approach has always been needed as a helper to the critical epistemological perspective and cannot be definitively ignored. Therefore, it is suggested that the medical curriculum planners use the characteristics of these elements along with the deprecating approach to design an electronic curriculum.
Keywords:
Ethical challenges, advanced technologies, medical education
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Philosophical foundations, Social foundations, Electronic curriculum, Medical education
نویسندگان مقاله
سعید شریفی رهنمو | saeid sharifi rahnemo
Assistant Professor, Educational Development Center (EDC), Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
آزاده مزینی منفرد | Azadeh Mozayani Monfared
Assistant Professor, Heart Department, Faculty of Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار، گروه قلب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
معصومه صیدی | Masoomeh seidi
Assistant Professor, Educational Development Center (EDC), Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سید محمد معصومی | Seyyed Mohammad Masoumi
Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Faculty of Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
مجید شریفی رهنمو | majid sharifi rahnemo
PhD Student of curriculum studies, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1496-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات