این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۱۰۱۹-۱۰۴۱
عنوان فارسی
چالشهای اخلاقی کاربرد فناوریهای نوین در آموزش پزشکی: مرور حیطهای
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
ورود فناوریهای نوین به سیستم آموزش پزشکی، علیرغم دستاوردها و پیشرفتهای وسیعی که به دنبال داشته، چالشهای جدیدی از جمله مسائل اخلاقی که موضوعی حیاتی به شمار میرود نیز به همراه داشته است. لذا مطالعهی حاضر با هدف مرور چالشهای اخلاقی فناوریهای نوین در آموزش پزشکی انجام شد.
روش بررسی:
این مطالعه از نوع مروری حیطهای و در پنج مرحله بر اساس دستورالعمل
PRISMA-ScR
انجام شد. این روش شامل چارچوب پنجمرحلهای شناسایی سؤال پژوهش، شناسایی مطالعات مرتبط، غربالگری و انتخاب مطالعات، استخراج و پردازش دادهها و خلاصهسازی و گزارش نتایج است. جمعآوری دادهها از سه پایگاه داده
Scopus
،
Web of Science
و
PubMed
در تاریخ
۴/۹/۱۴۰۳
بدون محدودیت زمانی و زبانی انجام پذیرفت.
نتایج:
از 829 مقالهی یافتشده در جستجوی اولیه، 35 مقاله وارد مطالعه شد. نتایج نشان داد مهمترین چالش اخلاقی مشترک در فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، شبیهسازها، کلاندادهها، فناوری اطلاعات و رسانههای اجتماعی دیجیتال شامل حفظ حریم خصوصی، سوگیری و عدم مسئولیتپذیری بود. در فناوری چاپ سهبعدی نیز چالشهای اخلاقی شامل کاهش تعامل انسانی و نقض حق مالکیت معنوی بود.
نتیجهگیری:
آینده آموزش پزشکی در گرو یافتن توازنی هوشمندانه میان بهکارگیری فناوری و حفظ ارزشهای انسانی است. اعمال قوانین و مقررات روشن، طراحی و پیادهسازی چارچوبهای اخلاقی عملی، آموزش مهارتهای فناوری اخلاقمحور به دانشجویان و نظارت مستمر بر پیامدها میتواند راهگشای استفادهی مسئولانه، منصفانه و اخلاقمدار از فناوریهای نوین در آموزش پزشکی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
چالشهای اخلاقی، فناوریهای نوین، آموزش پزشکی
عنوان انگلیسی
Ethical Challenges of Applying Advanced Technologies in Medical Education: A Scoping Review
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
The integration of advanced technologies into the medical education system, while bringing extensive achievements and advancements, has also introduced significant challenges, including vital ethical issues. Therefore, the present study was conducted to review the ethical challenges of modern technologies in medical education.
Method
:
This study is a scoping review conducted in five stages based on the PRISMA-ScR guidelines. The strategy follows a five-step framework: identifying the research question, identifying relevant studies, screening and selecting studies, extracting and processing data, and summarizing and reporting results. Data was collected from three databases: Scopus, Web of Science, and PubMed on November 25, 2024, without any time or language restrictions.
Results:
The study included 35 articles out of 829 found in the initial search. The results showed that the most important common ethical challenges in modern technologies such as artificial intelligence, simulators, big data, information technology, and digital social media included privacy protection, bias, and lack of accountability. In 3D printing technology, ethical challenges also included reduced human interaction and violation of intellectual property rights.
Conclusion:
The future of medical education depends on finding an intelligent balance between the use of technology and the preservation of human values. Implementing clear laws and regulations, designing and implementing practical ethical frameworks, teaching ethics-oriented technology skills to students, and continuously monitoring outcomes can pave the way for responsible, fair, and ethical use of modern technologies in medical education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical challenges, Advanced technologies, Medical education
نویسندگان مقاله
شایان خواجه حسینی | Shayan Khaje Hosaini
Department of Technological Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری کارآفرینی،گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
مهدی خیاطان | Mahdi Khayatan
Department of Technological Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری کارآفرینی،گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
حسین صادقی | Hossein Sadeghi
Department of Corporate Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
فضه ابراهیمی | Feze Ebrahimi
Department of Knowledge and Information Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان ، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1493-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات