این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۱۰۴۲-۱۰۵۴

عنوان فارسی تبیین دلایل افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان و ارائه راهکارهای ارتقای وضعیت موجود، از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (مطالعه کیفی)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سنوات تحصیلی، مدت زمان مشخصی است که دانشجو در این زمان باید تحصیل کرده و تحصیل خود را به اتمام برساند. پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل مؤثر بر افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ارائه راهکارهای مؤثر در کاهش مدت زمان سنوات تحصیلی انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان واجد شرایط(دارای سنوات تحصیلی) تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در سال 1400 و 1401 بود که 48 نفر از آن‌ها با استفاده از روش تمام شماری انتخاب شدند، به‌منظور گردآوری دادههای پژوهش از سه ابزار مصاحبه، بررسی اسناد و بررسی متن درخواستهای سنوات دانشجویان استفاده شده است. به‌منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا استفاده گردید.
نتایج: یافته‌های پژوهش بیانگر 2 دسته عوامل و مشکلات شخصی و عوامل مربوط به دانشگاه است که در تأخیر تحصیلی دانشجویان تاثیرگذار بودند. مشکلات شخصی شامل؛ شاغل بودن، مشکلات خانوادگی، همزمانی تحصیل با اپیدمی کرونا، دور بودن محل تحصیل از محل سکونت، محدودیت اینترنت، فاصله زمانی تحصیل بین مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و طولانی شدن جمع‌آوری داده‌های پایان‌نامه بیان گردید و عوامل مربوط به دانشگاه نیز شامل عدم همکاری اساتید، طولانی شدن مراحل تأیید پروپوزال، سخت گیری قوانین پژوهشی درمورد انتشار مقالات و سخت‌گیری اساتید درمورد روند دفاع پایان‌نامه مطرح شد.
نتیجه‌گیری: کاهش مراحل تأیید پایان‌نامه در سطح دانشگاه، آغاز فرایند پایان‌نامه حین تحصیل (ترم های ابتدایی تحصیل)، توانمند شدن علمی در خصوص تدوین پایان‌نامه در حین تحصیل از جمله راهکارهای ارتقای وضعیت فعلی سنوات تحصیلی دانشجویان می‌باشد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجو، راهکار، دانشگاه، آموزش عالی، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Explaining the Reasons for the Extension of Students' Study Duration and Providing Strategies to Improve the Current Situation from the Perspective of Post- Graduated Students at Tabriz University of Medical Sciences (Qualitative Study)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Study duration refers to the specific period a student must complete their education. This study aims to elucidate the factors contributing to the prolonged study duration among students of the Faculty of Management and Medical Informatics at Tabriz University of Medical Sciences and to provide effectual strategies for reducing this duration.
Methods: This qualitative study was conducted using a content analysis approach. The research population included all eligible graduate students (those with extended study duration) from the Faculty of Management and Medical Information in 2021 and 2022. A total of 48 students were selected using a census method. Data collection was conducted using three different tools: interviews, document reviews, and analysis of students' extension requests. Content analysis was employed to analyze the data.
Results: The interview findings indicated two categories of influential factors: personal issues and university-related factors. Personal issues included employment, family problems, the overlap of studies with the COVID-19 pandemic, the distance between the university and residence, internet limitations, time gaps between undergraduate and graduate studies, and prolonged data collection. University-related factors included a lack of cooperation from professors, delays in proposal approval, strict research regulations concerning articles, and professors' rigorous demands during the thesis defense process.
Conclusion: Reducing the stages of thesis approval at the university level, initiating the thesis process during the initial semesters of study, and enhancing scientific capabilities regarding thesis writing during the study period are among the strategies to improve the current situation of students' study duration.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Student, Solution, University, Higher education, Qualitative study

نویسندگان مقاله رعنا غلامزاده نیکجو | Raana gholamzadeh nikjoo
Health Policy and Management Department, Tabriz Health Services Management Research Center, Faculty of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran.


ّفرناز جمشیدی اقدم | Fazrnaz Jamshidi Aghdam
Bachelor's Degrees in Healthcare Services Management, Faculty of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز،تبریز، ایران.

مریم بهجت | Maryam Behjat
Bachelor's Degrees in Healthcare Services Management, Faculty of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز،تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-591-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات