این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۸-۳۶
عنوان فارسی
ارزیابی برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی در گروه کودکان ازدیدگاه دانشجویان بر اساس مدل CIPP در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال ۱۴۰۳
چکیده فارسی مقاله
خلاصه:
سابقه و هدف
:
ارزشیابی یکی از جنبههای مهم در فرآیندهای آموزشی است. این مطالعه با هدف ارزیابی برنامه آموزشی گروه کودکان دندانپزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بر اساس الگوی ارزشیابی
CIPP( context, input, process, and product evaluation model
) انجام گرفت.
مواد و روش ها:
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی پرسشنامه (
DREEM ( Dundee Ready Educational Environment Measure
شامل 50 سوال در 5 حیطه ادراک دانشجو از یادگیری، اساتید، جو آموزشی، توانایی علمی و شرایط اجتماعی و پرسشنامه
Product
شامل سه چک لیست محقق ساخته از برنامه آموزشی دندانپزشکی کودکان مطابق با کوریکولوم وزارت بهداشت که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود میان 209 دانشجو که واحد عملی 1و2و3 دندانپزشکی کودکان را گذرانده بودند به شیوه سرشماری توزیع گردید. از آزمون
Kolmogorov-Smirnov
برای تعیین نرمالیتی دادهها و از آزمونهای
One-way ANOVA
،
Tukey HSD
و
Regression
برای تجزیه و تحلیل آن ها استفاده گردید و مقادیر کمتر از 05/0 به عنوان سطح معنیدار در نظر گرفته شد.
یافته ها
:
در زمینه
product
پاسخ " می توانم به تنهایی انجام دهم " برای واحد کودکان عملی 1 , 2 و 3 به ترتیب 56/34درصد, 59/73 درصد و 62/55 درصد بود. میانگین امتیاز پرسشنامه ی
DREEM
79/113 از 200 نمره کل (56.89%) بود. میانگین حیطه ی ادراک دانشجویان از شرایط اجتماعی خود براساس ترم تحصیلی دارای تفاوت معناداری بود (0/004=
p
). میانگین ادراک دانشجویان از شرایط اجتماعی خود در دانشجویان ترم 10 بطورمعناداری بالاتر از ترم 11 (0/003=
p
) بود. سن، جنس و نوع ورودی بر تعیین ادراک دانشجویان درحیطههای مختلف و نمره کلی پرسشنامه
DREEM
تاثیر معناداری نداشت (0/05<
p
) اما جنسیت رابطه معکوس و معناداری با درحیطه ی ادراک دانشجویان از شرایط اجتماعی خود داشت (0/136=-بتا استاندارد)
(0/079=
P
)
ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی
:
یافتههای مطالعه ی حاضر نشان داد که وضعیت ادراک دانشجویان نسبت به گروه دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حیطه های
context
و
product
در شرایط مطلوبی بوده و به نظر می رسد این گروه در دستیابی به اهداف آموزشی موفق بوده است .
کلیدواژههای فارسی مقاله
دستاورد آموزشی، ارزیابی نیازهای آموزشی ، دندانپزشکی کودکان
عنوان انگلیسی
Evaluating the educational program of pediatric dentistry from the students’ point of view in Tehran Azad University based on CIPP Moddle
چکیده انگلیسی مقاله
Evaluating the educational program of pediatric dentistry from the students’ point of view in Tehran Azad University
based on CIPP Model
Ali maghsoudpour2, Nahid Askarizadeh
2
,
Shirin Lawaf
3
,
Saba Aghaei
4
1-Dentist
2- Associate Professor, Department of Pedodontics, Faculty of Dentistry, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3- Associate Professor, Department of Prosthodontics, Faculty of Dentistry, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4-
Assistant Professor, Department of Pedodontics, Faculty of Dentistry, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Received:Oct 2024 ; Accepted: Feb 2025
Abstract
Background and Aim:
Assessment is an important aspect of education. This study was conducted with the aim of evaluating the educational program of department of pedodontics from the perspective of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences undergraduate students based on the CIPP evaluation model.
Materials and methods:
In this descriptive-analytical study, the DREEM questionnaire consists of 50 questions in 5 areas of student perception of learning, professors, educational atmosphere, academic ability, and social conditions ,and the product questionnaire includes three checklists made by the researcher based on the pediatric dentistry program according to the curriculum of the Ministry of Health, which the validity and reliability had been confirmed, were distributed by census method among 209 students who had passed 1st, 2nd and 3rd practical pediatric dentistry . Kolmogorov-Smirnov test was used to determine the normality and the data were analyzed by One-way ANOVA, Tukey HSD and Regression tests and values less than 0.05 were considered significant.
Results:
In product context, the response "I can do it alone" was 56.34%, 59.73%, and 55.62% for 1st, 2nd and 3rd practical pediatric dentistry respectively. The average score of the DREEM questionnaire was 113.79 out of 200 total scores (56.89%). The average range of students' perception of their social conditions based on academic semester had a significant difference (p=0.004). The average perception of students about their social conditions in the 10th semester students was significantly higher than the 11th semester (p=0.003). Age, gender and entrance type did not have a significant effect on the determination of students' perceptions in different areas and the overall score of the DREEM questionnaire (p>0.05), however, gender had a significant inverse relationship with students' perception of their social conditions (standardized beta = 0.136, P = 0.079) (P value > 0.1).
Conclusion:
The findings of the present study indicate that the students' perception of the Pediatric Dentistry Department of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences was in a favorable condition in the context and product areas, and it seems that this group has been successful in achieving its educational goals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
educational achievement, educational needs assessment, pediatric dentistry
نویسندگان مقاله
علی مقصودپور | Ali Maghsoudpour
Department of Pedodontics, Tehran Azad University
بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران
ناهید عسکری زاده | Nahid Askarizadeh
Department of Pedodontics, Tehran Azad University
بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران
شیرین لواف | Shirin Lawaf
Department of Prosthodontics, Tehran Azad University
بخش پروتز دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران
سبا آقایی | saba Aghaei
گروه کودکان, دانشکده دندانپزشکی، علوم پزشکی تهران ,دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران, ایران
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1553-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات