این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۷۵-۸۲
عنوان فارسی
بررسی مهارت های عملی دانشجویان دندانپزشکی درحیطه ی درمان های ترمیمی کودکان در دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به روش DOPS
چکیده فارسی مقاله
خلاصه
:
سابقه و هدف
:
ارزشیابی توانمندی عملی یکی از مهمترین وظایف اساتید نظام سلامت است. تاکنون ارزشیابی عملی دندان پزشکی به صورت نظام مند انجام نمی شده است. در پژوهش های حاضر پژوهشی که مهارت عملی را هم در دانشجویان مشغول در کلینیک و هم در دانشجویان مشغول در پری کلینیک بررسی کند یافت نشد لذا ما بر آن شدیم که مهارت های عملی دانشجویان در حیطه ی درمان های ترمیمی هم در پری کلینیک و هم در کلینیک کودکان دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در سال تحصیلی ١٣٩٨-١٣٩٩را به روش مشاهده ای یا
DOPS
مورد بررسی قرار دهیم.
مواد و روش ها:
این مطالعه از نوع
توصیفی بر
روی ٥٢ نفر از دانشجویان کلینیک و ٦٧ نفر از دانشجویان پری کلینیک انجام شد
.
موارد لازم جهت ارزیابی در قالب یک چک لیست ١٤ موردی تنظیم شد که در کلینیک شامل سوالاتی درباره ی مهارت های قبل، حین و بعد از انجام ترمیم و در پری کلینیک شامل سوالاتی درباره ی اصول تراش صحیح حفرات کلاس دو، حسن رفتار و سرعت کار دانشجو بود. پاسخ این سوالات در یک طیف ٣ گزینه ای خوب، متوسط و ضعیف(نمره ی ٠ تا ٢) تنظیم گردید. همچنین نمره ی مهارت بالینی کمتر از ١٤ به عنوان مهارت نامطلوب تعیین گردید. اثر عوامل مرتبط بر روی نمره ی مهارت با استفاده از مدل رگرسیون خطی چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون اندازه گیری شد.
یافته ها:
تمامی دانشجویان کلینیک و ٩٣ درصد دانشجویان پری کلینیک نمره ی مهارت مطلوب را کسب کردند. در کلینیک امتیاز کلی به ترتیب بیشترین میزان ارتباط را با نمره ی کودکان عملی دو
(0/682=
P
)
، نمره ی کودکان عملی یک (0/561=
P
)
و سپس معدل کل (0/356=
P
)
داشت. همچنین امتیاز کلی با عوامل سن و جنس ارتباط معنادار نداشت. در پری کلینیک امتیاز کلی به ترتیب بیشترین ارتباط را با نمره ی کودکان نظری یک (0/840=
P
)
و سپس معدل کل
(0/24=
P
)
داشت. امتیاز کلی با دو عامل سن و جنس با (0/1
<
P
)
همبستگی نداشت.
نتیجه گیری
: این تحقیق به طور کلی نشان داد میزان مهارت دانشجویان دندانپزشکی در حیطه ی درمان های ترمیمی در بخش کودکان، مطلوب می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روش ارزیابی، سنجش آموزشی، دانشجوی دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان
عنوان انگلیسی
Evaluating dental students practical skills in pediatric restorative therapy in dental school of Tehran Islamic Azad University of medical sciences by DOPS
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract:
Background and Aim
:
Assessing clinical capability is one of the most important tasks of professors in the health system. Clinical dental evaluation has not been done systematically yet so we decided to evaluate clinical skills of dental students in field of restorative treatments at pediatric preclinic & clinic stages in dental school of Tehran Azad University of medical science in academic year 2020-2021 By DOPS.
Material and Method:
This cross-sectional study was performed on 52 clinical & 67 preclinical students. Necessary items for evaluation was classified in a checklist of 14 items which included 2 pre-restoration related items (diagnosis and preparation of materials and equipment), 11 restoration related items (injection, cavity preparation, cavity filling and communication with patient and parents) and 1 post-restoration item (giving necessary advice to the parents). It was set in a range of three options including good, medium and poor (score 0 to 2). Finally, a less than 14 clinical skill score was considered as inappropriate skill. Necessary items to assess clinical skills in the class II restoration of deciduous molars on denticles was classified in a checklist of 14 items which included principles of correct class II cavity preparation, good behavior and students speed of action. It was set in a range of three options including good, medium and poor (score 0 to 2). Finally, a less than 14 clinical skill score was considered as inappropriate skill. The level of skills in each of the fields was reported in the form of frequency and also the effect of related factors on skill score was measured with Pearson correlation coefficient and linear regression model.
Results:
All of students received the appropriate skill score. Students had the highest level of skill in the field of “giving necessary advice to the parents. The lowest level of skill was in the field of “complete caries removal”. The overall score had the most correlation with “practical pediatric dentistry 2 score” (p=0.682), then “practical pediatric dentistry 1 score” (p=0.561) and finally “total average” (p=0.356). 93% of students received the appropriate skill score. Students had the highest level of skill in the field of “discipline and good behavior”. The lowest level of skill was in the field of “convexity of the axial wall of box”. The overall score had the most correlation with “theoretical pediatric dentistry 1 score” (p=0.840) and then “total average” (p=0.240). Overall score was not correlated with age and gender with P˃0.05
Conclusion:
Study in general showed that the level of dentistry students’ skills in restorative treatments at pediatric preclinic & clinic
stages is appropriate.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
evaluation methodology ,educational assessment, dental student, pediatric dentistry
نویسندگان مقاله
ناهید عسکری زاده | Nahid Askarizadeh
گروه کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ، تهران ، ایران
شایسته شعبانی | Shayesteh Shaabani
دندانپزشک
مریم همامی | Maryam Hemami
دندانپزشک عمومی
نیره امینی | Nayereh Amini
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی ، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ، تهران ، ایران
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-92-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
دندانپزشکی کودکان
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات