این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۷۳-۹۶
عنوان فارسی
ارزشیابی اثربخشی آموزشهای بهبود مدیریت و شناسایی عوامل بازدارنده آن
چکیده فارسی مقاله
ارزشیابی آموزشی درجه ارزشآفرینی برای ذینفعان را آشکار میسازد. نتایج ارزشیابی میتواند در بهبود کیفیت برنامههای آموزشی نیز مؤثر باشد و از هدر رفتن تلاشهای آموزشی جلوگیری کند. در این پژوهش با استفاده از مدل کرک پاتریک (1994)، اثربخشی دورههای آموزشی بهبود مدیریت در سطح رفتار/کاربردی به روش توصیفی و شبهآزمایشی بررسی شده است. باید در نظر داشت که این پژوهش از نظر افق زمانی یک پژوهش طولی محسوب میشود. پیشآزمون پژوهش نیز دو هفته قبل از برگزاری دوره برای سنجش تغییر رفتار ناشی از یادگیری مبتنی بر تجربه بکار گرفته شد. پسآزمون شامل سنجش تغییرات رفتاری فرآگیران در دو مقطع زمانی است: 1- دو هفته بعد از اتمام دوره؛ 2- یک الی دو ماه بعداز اتمام دوره. نتایج ارزشیابی روند تغییرات نشانگر آن است که تغییر رفتار شغلی ناشی از گذراندن دوره آموزشی هرچند بعد از دو هفته مشاهده میشود، اما این امر پایدار نبوده و بعد از گذشت یک ماه سیر نزولی پیدا کرده است. به سخن دیگر، یادگیری فرآگیران در این دورهها به تغییر رفتار شغلی آنان منجر نمیشود. بررسی علل این ناکامی نشانگر آن است که یازده عامل بازدارنده اثربخشی آموزشهای بهبود مدیریت را تقلیل و یا خنثی میکنند. یافتههای این پژوهش گویای آن است که نظام آموزش بهبود مدیریت در ایران نیاز به بازنگری اساسی دارد. این بازنگری در درجه اول مستلزم انتخاب مدل نظری مناسب و در مرحله بعد طراحی مبتنی بر نیازسنجی آموزشی در سطوح شغلی، سازمانی و فرآسازمانی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Training Effectiveness on Management Development and Identifying Its Constraining Factors
چکیده انگلیسی مقاله
Training evaluations reveal degrees of value creation for stakeholders. The evaluation results can help to improve the quality of teaching and prevent wasting of educational efforts. In this study, using the Kirkpatrick model (1994), effectiveness on management development curriculums of behavioral level has been studied in descriptive and quasi- experimental method. It should be noted that this study is considered as a longitudinal one. Two weeks before starting the curriculum, a pre-test survey was employed to measure behavioral changes resulting from learning experiment. The post-test involves measuring changes in learners' behavior in two time periods: 1) Two weeks after completion of the curriculum, 2) one or two months after finishing the curriculum. Evaluation results indicate that the changes in job behavior resulted from the training curriculum has different effects as follow: although it can be seen within two weeks, but it is not stable. After one month it has decreased, but it is not stable, and finally after one month has decreased. In other words, learning of learners in these curriculums is not conducive to change their job. This Indicate the cause of failure of eleven deterrent effect of reducing or neutralizing the effectiveness trains of management development. The results of this study indicate that the training system of Iran development management is in need of fundamental revision. This review primarily involves the selecting an appropriate theoretical model and then design a training needs assessment based on job level, organizational level, and cross it
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرج اله رهنورد |
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
علی شیرین |
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_13307_97ccc85d064aaa7109af096bcd8d413f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-345870.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات