این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
روانشناسی سلامت
، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۷-۲۲
عنوان فارسی
اثربخشی مداخله رواندرمانی مثبتنگر بر سردردهای میگرنی و نشخوار خشم در دانشآموزان دختر مبتلا به میگرن
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
سردرد یک مشکل عصبی شایع در کودکان و نوجوانان است که میتواند منجر به کاهش کیفیت زندگی شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله رواندرمانی مثبتنگر بر سردردهای میگرنی و نشخوار خشم در دانشآموزان دختر مبتلا به میگرن اجرا شد.
روش:
روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مبتلا به میگرن دورهی متوسطهی دوّم شهر اردبیل در سالتحصیلی 1403-1402 بود که از میان آنها بر حسب ملاکهای ورود به پژوهش و به روش نمونهگیری هدفمند 30 دانشآموز مبتلا به میگرن انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسهی 90 دقیقهای رواندرمانی مثبتنگر (سلیگمن، 2002) را دریافت کرد و و گروه کنترل که در لیست انتظار قرار داشت، هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شدت علایم میگرن نجاریان (1376) و مقیاس نشخوار خشم سوکودولسکی و همکاران (2001) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرم افزار SPSS26 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت معناداری بین میانگین پسآزمون دو گروه سردردهای میگرنی (001/0>P؛ 04/73F= و 73/0
η
p
2
=) و نشخوار خشم (001/0>P؛ 66/20F= و 44/0
η
p
2
=) وجود داشت.
نتیجهگیری:
میتوان نتیجه گرفت که مداخله رواندرمانی مثبتنگر بر بهبود سردردهای میگرنی و نشخوار خشم در دانشآموزان مبتلا به میگرن اثربخش است و بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان از رواندرمانی مثبتنگر در کاهش مشکلات افراد مبتلا به میگرن استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشآموزان،رواندرمانی مثبتنگر،سردردهای میگرنی،نشخوار خشم،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Positive Psychotherapy Intervention on Migraine Headaches and Anger Rumination in Female Students with Migraine
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Headache is a common neurological problem in children and adolescents that can lead to a decrease in the quality of life. The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of positive psychotherapy intervention on migraine headaches and anger rumination in female students with migraine.
Method:
The research method was a pre-test-post-test experiment with a control group. The statistical population of the research included all female students with migraine in the second year of secondary school in Ardabil city in the academic year of 2023-2024, from among them, according to the criteria for entering the research and using the purposeful sampling method, 30 students with migraine were randomly selected in the experimental group (15 people) and the control group (15 people) were replaced. The experimental group received 8 90-minute sessions of positive psychotherapy (Seligman, 2002) and the control group, which was on the waiting list, received no training. Najarian's Migraine Symptom Severity Questionnaire (2006) and Sokodolski et al.'s Anger Rumination Scale (2001) was used to collect data. Data was analyzed using multivariate covariance analysis in SPSS26 software.
Results:
Considering that the assumptions of normality, homogeneity of error variances, homogeneity of the regression slope between covariance variables with independent variable and equal to the variance covariance matrices were maintained: multivariate covariance analysis was used to compare the mean scores of migraine headaches and anger rumination variables in the post-test. became The results of multivariate covariance analysis showed that there was a statistically significant difference between the mean post-test scores of the two experimental and control groups after controlling for the pre-test effects in the variables of migraine headaches (P<0.001; F=73.04, ηp
2
=0.73) and anger rumination (P<0.001; F=20/66, ηp
2
=0.44) exists. Therefore, positive psychotherapy has reduced migraine headaches and rumination of anger in female students with migraines, which indicates the positive effect of this intervention.
Conclusion:
It can be concluded that positive psychotherapy intervention is effective in improving migraine headaches and rumination of anger in female students with migraine, and therefore, according to the research findings, positive psychotherapy can be used to reduce the problems of people with migraine. Positive psychotherapy can be done by using ways such as increasing positive experiences, teaching awareness of positive experiences, creating positive experiences through mental visualization, teaching ways to reduce negative emotions, paying conscious attention to current emotions, behaviors, attitudes, feelings and paying full attention to positive emotions and Self-negativity and accepting it without judgment lead to improvement of migraine headaches and anger rumination in students with migraine
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دانشآموزان,رواندرمانی مثبتنگر,سردردهای میگرنی,نشخوار خشم
نویسندگان مقاله
نیلوفر میکائیلی |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
علی سلمانی |
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
آیسان شارعی |
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_11388_3a42497799a4b7788f77fb26a5810e19.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات