این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱۹-۳۰
عنوان فارسی
تحلیلی اخلاقی از رابطه احساسی انسان و هوش مصنوعی
چکیده فارسی مقاله
تعاملات میان انسان و فناوریهای تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی، بهویژه باتهای اجتماعی، ویژگیهای منحصربهفردی دارد که آن را از تعاملات انسان با انسان و سایر فناوریها متمایز میکند. استفاده کاربران از باتهای اجتماعی در جهان و به تبع آن در ایران روبه گسترش است که میتواند به شکلگیری پیوندهای احساسی میان کاربران و این ابزارهای هوشمند منجر شود. به دلیل ماهیت منحصربهفرد باتهای اجتماعی و انتظاراتی که شرکتها و تبلیغات در کاربران ایجاد میکنند، این فناوریها میتوانند موجب شوند کاربران به آنها نوعی عاملیت و احساسات نسبت دهند و پیوندهای عاطفی یکسویهای را با آنها برقرار کنند. این پیوندها مسائل اخلاقی، اجتماعی و روانشناختی قابلتوجهی را برای افراد و جوامع انسانی ایجاد میکند. این مقاله چالشهای اخلاقی مرتبط با روابط انسان و باتهای اجتماعی، از جمله نسبت دادن عاملیت و وابستگی عاطفی را بررسی میکند. علاوه بر این، سیاستها و راهحلهای احتمالی که برای کاهش این مشکلات پیشنهاد شدهاند، مورد بررسی قرار میگیرند و بر راهبردهایی تمرکز میشود که میتوانند به نگرانیها در مورد تأثیر این فناوریها پاسخ دهند. با تحلیل انتقادی این چالشها، این مطالعه بهدنبال ارائه توصیههای سیاستی است که به پیامدهای استفاده از باتهای اجتماعی در جامعه می
پردازد. در نهایت، یافتهها نیاز به یک رویکرد متوازن را برجسته میکنند که هم مزایا و هم خطرات این فناوریها را در نظر بگیرد و اطمینان حاصل کند که ادغام آنها در زندگی روزمره با استانداردهای اخلاقی و ارزشهای اجتماعی همراستا است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعامل انسان و هوش مصنوعی،بات اجتماعی،پیوند احساسی انسان و هوش مصنوعی،اخلاق هوش مصنوعی،
عنوان انگلیسی
An Ethical Analysis of the Emotional Relationship between Humans and Artificial Intelligence
چکیده انگلیسی مقاله
The interactions between humans and AI-based interactive technologies, particularly social bots, exhibit unique characteristics that distinguish them from human-to-human interactions as well as those with other types of technologies. As users in the world, and consequently in Iran increasingly engage with social bots, there is potential for the development of emotional bonds between users and these intelligent systems. Given their unique nature and the expectations shaped by corporate marketing and advertising, social bots can generate perceptions of agency and emotions, which in turn may foster one-sided emotional attachments from users. These attachments raise a range of significant ethical, social, and psychological concerns that can affect both individuals and larger communities. The present paper seeks to investigate the ethical challenges that arise from human-bot relationships, particularly in terms of the attribution of agency and the development of emotional dependency. In addition, it examines potential policies and solutions that have been proposed to mitigate these issues, focusing on strategies that can address concerns about the impact of these technologies. By critically analyzing these challenges, the study aims to propose policy recommendations that are specifically tailored to the implications of social bots use in the societal context. Ultimately, the findings highlight the need for a balanced approach that takes into account both the potential benefits and risks of such technologies, ensuring that their integration into daily life aligns with ethical standards and societal values.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تعامل انسان و هوش مصنوعی,بات اجتماعی,پیوند احساسی انسان و هوش مصنوعی,اخلاق هوش مصنوعی
نویسندگان مقاله
سعیده بابایی |
محقق پسادکتری، مرکز اخلاق در علم و علوم انسانی، دانشگاه توبینگن، توبینگن، آلمان
نرجس صابری |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامهطبابایی، تهران.
منیره بحرینی |
کارشناس ارشد فلسفه علم و فناوری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران.
نشانی اینترنتی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_14088_ef91cd726c53e69af71debf60041fff4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات