این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاستگذاری عمومی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۲۵-۴۰

عنوان فارسی ارائه چارچوب ارزیابی تأثیرات تنظیم‌گری در تدوین خط‌مشی‌های فرهنگی
چکیده فارسی مقاله امروزه فرایند خط‌مشی‌گذاری و به‌ویژه مرحله تدوین خط‌مشی از ویژگی‌ها و ضوابط دقیقی تبعیت می‌کند تا درنهایت آنچه تدوین می‌گردد در مرحله اجرا نیز بتواند موفق باشد. دراین‌ارتباط، صرفاً ارزیابی اجرای خط‌مشی (پسینی) کارساز نبوده و لذا موفقیت در ارزیابی صحیح تنظیم‌گری را زمانی می‌توان کسب نمود که فرایند جامع و کلی ارزیابی تأثیرات (مثبت و منفی) تنظیم‌گری به‌صورت ترکیبی (پیشینی و پسینی) نمایان شود. از همین رو، هدف اصلی این پژوهش، پرداختن به این پرسش خواهد بود که چارچوب مناسب ارزیابی تأثیرات تنظیم‌گری در تدوین خط‌مشی‌های فرهنگی باید دارای چه اجزا و مراحلی باشد. در این پژوهش از پارادایم تفسیری، با رویکردی استقرایی- قیاسی، صبغه روش کیفی چند روشی و از طریق بهره‌گیری از استراتژی‌ فراترکیب و مطالعه موردی به انجام پژوهش مبادرت خواهد شد. گردآوری داده‌های موردنیاز از مرور ادبیات و نیز محیط و مشارکت‌کنندگان پژوهش انجام خواهد شد. باتوجه‌به تحلیل کیفی با بهره­برداری از تکنیک تحلیل تم و نرم‌افزار 2020MAXQDA  داده­های گردآوری شده در 4 تم اصلی شامل اقدامات آماده­سازی فضای استفاده از ارزیابی تأثیرات تنظیم‌گری از‌جمله ایجاد شبکه مدیریت دانش، مراحل و اجزای اجرای ارزیابی تأثیرات تنظیم‌گری همچون تشخیص، شناخت و تعریف مسئله؛ تعیین مخاطب، انتخاب مجری، بررسی وضعیت موجود، ترسیم وضعیت مطلوب، بررسی ابعاد و تأثیرات تصمیمات، اجرا و توصیه‌های قبل از آن و در نهایت نظارت و ارزیابی؛ نتایج استقرار ارزیابی تأثیرات تنظیم‌گری برای سازمان، جامعه مخاطبین و آموزش عالی و در نهایت تم اصلی نهادینه‌کردن آن شامل عوامل درونی و بیرونی در راستای ارائه این چارچوب با کمک تکنیک تعقیب علّی فرایند در تدوین خط‌مشی‌های فرهنگی شناسایی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی تأثیرات تنظیم‌گری،تدوین خط‌مشی،مطالعه موردی،تعقیب علّی فرایند،

عنوان انگلیسی Representing a Framework for Regulatory Impact Assessment of the Formulation of Cultural Policies
چکیده انگلیسی مقاله Today, the policy making process and especially the policy development stage follows precise characteristics and criteria so that what is developed can be successful in the implementation phase. In this regard, mere evaluating the implementation of the policy (ex post) did not work, and therefore, success in the correct evaluation of regulation can be achieved when the comprehensive and general process of evaluating the effects (positive and negative) of regulation is revealed in a combined form (ex ante and ex post). So, the main goal of this research will be to address the basic question of what components and stages should be included in the appropriate framework for evaluating the effects of regulation in the formulation of cultural policies. In this research, the research will be conducted from the interpretive paradigm, with an Inductive-Deductive approach, Multi-method quality and through the use of the Meta-synthesis and case study strategy. The required data will be collected from the literature review as well as the research environment and participants. According to the qualitative analysis using the theme analysis technique and 2020 MAXQDA software, the data collected were identified in 4 main themes including measures to prepare the space for using RIA, like the creation of a knowledge management network, steps and components of RIA implementation such as; Diagnosing, recognizing and defining the problem; Determining the audience, selecting the executive, reviewing the current situation, drawing the desired situation, reviewing the dimensions and effects of decisions, implementation and recommendations before that, and finally monitoring and evaluation; The results of establishing RIA for the organization, audience community and higher education and finally the main theme of institutionalizing RIA including internal and external factors in order to present the RIA framework with the help of process causality technique in formulating cultural policies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزیابی تأثیرات تنظیم‌گری,تدوین خط‌مشی,مطالعه موردی,تعقیب علّی فرایند

نویسندگان مقاله امیر اعظمی |
دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

سید محمد مقیمی |
استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

عباس نرگسیان |
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jppolicy.ut.ac.ir/article_101188_a68669b321784a29e386222edc83c8cc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات