این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه تاریخ اسلام
، جلد ۱، شماره ۵۲، صفحات ۵-۳۲
عنوان فارسی
نقشْمایه زن در نقاشیهای مذهبی قهوهخانهای عاشورایی
چکیده فارسی مقاله
نقاشی قهوهخانهای نوعی نقاشی ابتکاری
و
مردمی است که از بطن جامعه برخاسته و روایتگر حماسه
های ملی و مذهبی است.
بخش مهمی از نقاشیهای قهوهخانهای به روایت واقعه کربلا و حماسهآفرینی امام حسین
7
و یارانش اختصاص دارد
. بهرغم حضور زنان در کنار مردان در آن حماسه، چندان به نقش آنان در نقاشی قهوهخانهای توجه نشدهاست. سؤال اصلی پژوهش این است که
ویژگی ساختاری زنان
در نقاشی قهوهخانهای
چگونه به تصویر کشیده شدهاست؟
برای مطالعه ساختار زنان در نقاشیهای ظهر عاشورا، شش اثر انتخاب شدهاست. پس از جمع
آوری دادههای کتابخانه
ای، این دادهها به روش
تاریخی
تجزیه و تحلیل شدهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که معیار بازنمایی تصویر زنان در نقاشی قهوهخانهای، ریشه در سنت و هویت ایرانی- اسلامی دارد
. تصویر
زنان
در این سبک به دو شکل کشیده شدهاست؛ یکی تصویر زن در نقش اصلی که در جلوی تصاویر نقش شده و موضوع اصلی را به خود اختصاص داده و دیگری تصویر زن در نقش فرعی که در پس
زمینه آثار به چشم میخورد و از اهمیت کمتری برخوردار است
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عاشورا، نقاشی قهوهخانهای، نقشْمایه زن، هنر اسلامی.
عنوان انگلیسی
The Motif of Women in Religious Coffeehouse Paintings of ʿĀshūrāei
چکیده انگلیسی مقاله
Coffeehouse (Ghahvekhane) painting is a type of innovative and folk art that has emerged from the community and narrates national and religious epics. A significant portion of coffeehouse paintings is dedicated to the events of Karbala and the heroism of Imam Ḥusayn (as) and his companions. Despite the presence of women alongside men in this epic, their role in coffeehouse painting has not received much attention. The main research question is how the structural characteristic of women are depicted in coffeehouse paintings? To study the structure of women in the paintings of ʿĀshūrā, six works have been selected. After collecting library data, these data were analyzed using historical methods. The findings of the research indicate that the criteria for representing images of women in coffeehouse painting are rooted in Iranian-Islamic tradition and identity. The depiction of women in this style is presented in two forms: one is the image of a woman in a main role, positioned in the foreground of the images and occupying the main subject, and the other is the image of a woman in a secondary role, appearing in the background of the works and holding less significance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ʿĀshūrā, Coffeehouse Painting, Motif of Women, Islamic Art.
نویسندگان مقاله
الهه پنجه باشی | Elahe Panjehpashi
Associate Professor, Department of Painting, Alzahra University
دانشگاه الزهرا(س)
آنیتا صانعی | Anita Sanei
MA in Painting, Alzahra University
دانشگاه الزهرا س
نشانی اینترنتی
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1051-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات