این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۴۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بازنمایی و تحلیل روند مقالات برتر آلتمتریکس جهان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی است که با هدف بازنمایی و تحلیل روند مقالات برتر آلتمتریکس جهان و با بهرهگیری از رویکردهای دگرسنجی و علمسنجی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 800 مقاله برتر از جنبه آلتمتریکس(منتشرشده در بازه زمانی 2013 تا 2020) است. برای گردآوری دادهها از پایگاههای وبآوساینس و آلتمتریکس استفاده شد. در گام اول پژوهش، فهرستی از مقالات برتر بههمراه دادههای آلتمتریکس، از سایت مؤسسه آلتمتریکس استخراج شد. سپس بهمنظور تعیین وضعیت استنادی این مقالات، حوزههای موضوعی آنها و نیز تعیین کشورهای سهیم در نگارش آنها از دادههای پایگاه اطلاعاتی وب علوم استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای اکسل و اس.پی.اس.اس نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد 45 درصد مقالات برتر در حوزه علوم چندرشتهای و 24درصد آنها در حوزه علوم پزشکی منتشر شدهاند. مجلات مهم در نگارش مقالات، نشریه نیچر با فراوانی 105 مقاله و سپس مجله ساینس با 74 مقاله میباشد. ایالات متحده منتشرکننده بیش از نیمی از مقالات برتر (50/5 درصد) و سپس انگلستان (15/62 درصد) مقام دوم در جهان را دارا است. در میان رسانههای اجتماعی، توییتر با میانگین حضور 237441/62 تعداد، رسانههای خبری (15319/57تعداد) و مندلی(20248/6تعداد) در رتبه های نخست تا سوم قرار دارند و روند آنها در طول سالهای مورد تحقیق همواره افزایشی بوده است. میزان حضور مقالات برتر در فیسبوک، بهشدت نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است. لذا بهنظر میرسد حضور در رسانههای اجتماعی پرطرفدارتر و تمرکز بر رسانههایی که بیشتر مورد اقبال جامعه است میتواند بر نمره آلتمتریک مقالات اثر بیشتری داشته باشد و رسانههایی که بتدریج جایگاهشان در این موضوع کمرنگ شده است تأثیر کمتری بر نمره آلتمتریکس دارند. همچنین رابطه معنیدار و ضعیفی بین امتیاز آلتمتریکس و شمار استنادات مقالات برتر وجود دارد. در عین حال با توجه به عدم وجود ارتباط معنیدار بین دو متغیر فوق در برخی از سالهای مورد بررسی در این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت، منابع پراستناد الزاماً ممکن است به همان میزانی که استناد گرفتهاند، در رسانههای اجتماعی مورد توجه نباشند و دستورالعمل واحدی برای ارزیابی همبستگی این دو متغیر وجود ندارد. بکارگیری ویژگیهای مجموعه مقالات برتر از دیدگاه حوزههای موضوعی، مجلات مهم، توزیع جغرافیایی، و مقایسه شمار استنادات با شمار خوانندگان آنها در رسانههای اجتماعی، به سیاستگذاران حوزههای پژوهشی و پژوهشگران کمک مینماید تا بتوانند سیاستگذاریهای کوتاهمدت و بلندمدت دقیقتری برروی پژوهشها انجام داده و میزان رؤیتپذیری و اثرگذاری بروندادهای علمی خود را افزایش دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقالات برتر آلتمتریکس،پایگاه وب علوم،تحلیل روند،رسانههای اجتماعی،رؤیت پذیری،
عنوان انگلیسی
Representation and trend analysis of the world's top altmetrics papers
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this paper is to represent and analyze the trend of the world's top altmetrics papers. This study is an applied research and it was carried out using altmetrics and scientometrics methods. The research community includes 800 top articles from the altmetrics aspect (published in the period from 2013 to 2020). In order to collect data, a list of the top papers along with their altmetrics data were extracted from the Altmetrics Institute website. In order to determine the citation status of the papers, their subject areas and the participating countries in writing these outputs, the Web of Science database was used. Also, SPSS version 22 software and Spearman's correlation test were used to investigate the relationship between the altmetrics performance of the studied articles and the number of their citations in the database. The results of the research showed that 45% of the top papers were published in the field of multidisciplinary sciences and 24% of them were published in the field of medical sciences. Important and core journals in writing the top papers are Nature (with 105 articles), followed by Science journals (with 74 articles). America has published more than half of the top altmetrics papers in the world (50.5%). After that, England has the second place in the world with about 15.62% of the share of top papers. Among the media, Twitter (with an average attendance of 237,441/62), News Outlets(15,319/57) and then Mendeley (20,248/6) were ranked first to third, and the articles in these media were more popular with the society. The trend of these media has always been increasing during the studied years. In the meantime, Facebook is the only media that has had a declining trend since 2017 and the number of top papers has decreased significantly compared to before. Also, there is a significant and weak relationship between the altmetrics score and the number of citations of top papers. Using the features of the collection of the top published papers from the perspective of subject areas, important and core journals, geographical distribution, and comparing the number of citations of these articles with the number of their readers in social media, will help the policymakers of the research fields and researchers to make more accurate short-term and long-term policies on conduct scientific research and increase the visibility and effectiveness of researchers' scientific outputs, especially in terms of altmetrics indexes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مقالات برتر آلتمتریکس,پایگاه وب علوم,تحلیل روند,رسانههای اجتماعی,رؤیت پذیری
نویسندگان مقاله
مهری صدیقی |
پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات(ایرانداک)
رویا پورنقی |
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
نشانی اینترنتی
https://jipm.irandoc.ac.ir/article_716073_10e465300c41dd77a6a487ca4d271860.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات