این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۴۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
واکاوی رفتار گلهای کاربران شبکههای اجتماعی در اشتراک و استفاده از اطلاعات
چکیده فارسی مقاله
در بسیاری از مواقع افراد از موضوعی اطلاع چندانی ندارند و تحت تاثیر سایرین نسبت به اشتراک اطلاعات با دیگران یا استفاده از اطلاعات و دانش ارائه شده، اقدام میکنند که به نوعی نشان دهنده رفتار گلهای آنان است. رفتار گلهای در زمینههای مختلف اجتماعی و در انواع اجتماعات از جمله اجتماعت و شبکههای اجتماعی برخط میتواند بروز نماید. از این رو، هدف اساسی در پژوهش حاضر بررسی رفتار گلهای کاربران شبکههای اجتماعی در اشتراک و استفاده از اطلاعات است. در این پژوهش پیمایشی که با رویکردی کیفی صورت گرفت، تعداد 38 دانشجوی مقاطع مختلف تحصیلی به روش نمونهگیری هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. دادههای مورد نیاز برای پاسخ به پرسشهای پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد. روایی ابزار با نظر متخصصان و پایایی آن نیز با روش ضریب کاپا مورد تایید قرار گرفت.
یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر بروز رفتار گلهای کاربران عبارتند از: اهداف اشتراک و استفاده از اطلاعات (شغلی، سفر و گردشگری، خاطرات شخصی، اطلاعات علمی، تماس با دیگران، اخبار و مسائل روز، مذهب، تغذیه، هنر و ...)، روشهای کسب اطلاعات برای اشتراکگذاری (همان شبکه اجتماعی، تولید محتوا، و سایر شبکههای اجتماعی)، الگوی استفاده از اطلاعات (با توجه به اطلاعات و بدون توجه به اطلاعات)، مهارتهای فردی (سواد انتقادی، سواد رسانهای، سواد اطلاعاتی، مهارت های ارتباطی) و الگوبرداری در اشتراک اطلاعات (حس رقابت، کسب شهرت، انتشار اطلاعات قطرهای، مشاده نتایج اقدامات دیگران، اطلاع رسانی ناکافی ). همچنین، معیارهای تعداد زیاد پسندیدن / نپسندیدن، تعداد عضو، اسکرین شات، تعداد زیاد نظرات، تعداد زیاد شکلکها، دوباره پست کردن، اشتراک گذاری، تعداد زیاد بازدیدها و .. بر بروز رفتار گله-ای کاربران موثر است.
نتایج پژوهش بیانگر آن است که تفاوت در اهداف اشتراک و استفاده از اطلاعات و همچنین تفاوتهای دیگر در زمینه الگو و روشهای کسب و اشتراک اطلاعات میتواند زمینهساز رفار گلهای کاربران باشد. به هر میزان که کاربران تلاش نمایند تا مهارتهای مربوط به تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی خود را ارتقا دهند، امکان و زمینه بروز رفتار گلهای آنان نیز کاهش پیدا میکند. در این راستا، تلاش برای ارتقای توانمندیکاربران در تحلیل اطلاعات و همچنین مهارتهای سواد اطلاعاتی در زمینه شناخت منبع اطلاعات و تشخیص اطلاعات درست و موثق از اطلاعات نادرست سبب خواهد شد تا این رفتار کاهش یابد. همچنین کسب مهارتهای سواد رسانهای نیز میتواند موثر باشد؛ چرا که در این سواد افراد می آموزند که هر پیام با چه هدفی تهیه شده است و از چه ساختاری تبعیت نموده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار گلهای،شبکههای اجتماعی،اشتراک اطلاعات،استفاده از اطلاعات،کاربران،
عنوان انگلیسی
Analyzing the herd behavior of social network users in sharing and using information
چکیده انگلیسی مقاله
In most cases, people don’t have enough information about a subject, and sharing the effect of others information with other people to the offered information and knowledge that at some point is a clue to their herd behavior. Herd behavior can be represented in different societies, such as online social networks. Hence, the main purpose of the research is to analyze the herd behavior of social network users regarding sharing and using the information. This survey research, using a descriptive approach, studied 38 students from different educational degrees were studied by the purposive sampling method. The data needed for this research to be answered to the questions about the research were gathered by semi-structured interviews. The validity of the instrument from the viewpoint of the specialist, and its stability were approved by Kapa Coefficient. The coefficients of the research showed that the factors affecting the herd behavior of users are: the aims for sharing and using the information. Occupationd, travel and tourism, personal memories scientific information contact with the others, news and social affairs, religion, nutrition, art, … methods of attaining information for sharing the same social network, content production and other social networks, individual skills (critical literacy, media literacy, information literacy, communicative skills) and skills in sharing information (Comprtition feeling, attaining fame distributing information gradually, observing the result of other peoples performance, insufficient informing). Moreover, factors like the abundant number of accepting-none accepting, the number of member, screenshuts, numerous viewpoints, numerous emails, reposting, sharing, numerous return visits, can affect the herd behavior of the users.
The research suggests that differences in aims for sharing and using information and also, other differences in pattern and methods of obtaining and sharing information could be the for the herd behavior of users. By the users try to promote their own skills in critical thinking and information literacy, they will have the chance to decrease the possibility and appearance of their herd behavior. To do this, trying to promote the ability of the users to analyze information, and skills of information literacy in comprehending information sources and distinguishing accurate from inaccurate information from incorrect information, will also cause reduce this behavior. Additionally, learning about media literacy skills can be helpful for reducing this behavior, because in this kind of literacy, people learn about the purpose behind each message and its structure. Also, institutions specialized in this field, such as libraries and universities, should try to provide more awareness to the people of the society with various trainings and improve the behavioral pattern of their target society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رفتار گلهای,شبکههای اجتماعی,اشتراک اطلاعات,استفاده از اطلاعات,کاربران
نویسندگان مقاله
سهیلا دلبری |
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
حسن بهزادی |
دانشیار؛ دانشگاه فردوسی مشهد؛
محسن نوکاریزی |
استاد؛ گروه علم اطلاعات و دانش شناسی؛ دانشگاه فردوسی مشهد؛
نشانی اینترنتی
https://jipm.irandoc.ac.ir/article_714598_006ce58edb7d4a1da1f434656b768748.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات