این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
تاریخ نامه ایران بعد از اسلام
، جلد ۱۵، شماره ۴۱، صفحات ۱-۲۶
عنوان فارسی
زمینههای اجتماعی و فرهنگی حضور زنان عکاس در دورۀ قاجار (۱۲۶۵-۱۳۴۴ق.)
چکیده فارسی مقاله
ورود فناوریهای جدید ازجمله عکاسی به ایران در دورۀ قاجار، منشأ تحولات ژرفی در عرصههای گوناگون اجتماعی و فرهنگی شد. صنعت عکاسی در دورۀ محمدشاه به ایران وارد و گسترش آن، از دورۀ ناصری، با حضور عکاسان مرد آغاز شد و بهتدریج با علاقهمندی زنان، ورود زنان عکاس و تأسیس عکاسخانۀ بانوان، موردتوجه قرار گرفت. در طی این دوره، جامعۀ ایران همگام با تحولات جهانی، تغییرات بنیادینی در فرهنگ و هنر تجربه نمود که از نتایج آن، تغییر نگرش به نقش و جایگاه زن در ساختار اجتماعی و فرهنگی بوده است. این مقاله به تحلیل زمینههای اجتماعی و فرهنگی حضور زنان عکاس و علاقهمندی زنان به عکس در دورۀ ناصری تا زمان کشف حجاب میپردازد. سؤال اصلی پژوهش، چگونگی استقرار و سازوکار این زمینهها و تغییرات اجتماعی-فرهنگی و نتایج آن است. هدف این مقاله، شناخت عوامل تأثیرگذار بر ورود زنان به فعالیتهای اجتماعی با تأکید بر زنان عکاس و عکاسی از زنان است که با روش توصیفیتحلیلی، متکی بر منابع تاریخی و تحقیقات معتبر و اسناد دورۀ قاجار و تکیه بر دیدگاه معیار جهانی ماتیلا و همکاران در تقسیمبندی مخاطبان پدیدههای جدید انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که با ورود دوربین عکاسی، در یک کنش جمعی، ابتدا زنان اشراف به عکاسی علاقهمند شدند و بهتدریج در اواخر دورۀ قاجار، فرصت مشارکت زنان از دیگر گروهها، در عرصۀ عکاسی فراهم گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قاجاریه،فناوریهای جدید،ناصرالدینشاه،صنعت عکاسی،زنان عکاس،
عنوان انگلیسی
The Effects of the Introduction of New Technologies to Iran in the Qajar Era (1848-1925)
چکیده انگلیسی مقاله
The arrival of new technologies, including photography, in Iran during the Qajar period brought about profound changes in various social and cultural fields. Photography first entered Iran during the reign of Mohammad Shah, and its expansion began during the Naseri period with the emergence of male photographers. Over time, with increasing interest from women, female photographers arrived, and women's photography shops were established. During this period, Iranian society underwent significant cultural and artistic transformations in line with global developments, which also led to a shift in attitudes toward the role and status of women in the social and cultural structure. This article analyzes the social and cultural contexts surrounding the presence of female photographers and women's growing interest in photography during the Naseri period until the discovery of the hijab. The main research question is: How were these socio-cultural changes established, and what were their results? The purpose of this article is to identify the factors influencing women's entry into social activities, with a particular focus on women photographers and the photography of women. The study adopts a descriptive-analytical approach, relying on historical sources and authentic research and documents from the Qajar period, as well as the world standard view of Matila et al. to segment the audience for these new phenomena. The research findings show that with the introduction of the photographic camera, noble women were the first to become interested in photography. Over time, by the end of the Qajar period, opportunities for participation in photography were gradually extended to women from other social groups.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قاجاریه,فناوریهای جدید,ناصرالدینشاه,صنعت عکاسی,زنان عکاس
نویسندگان مقاله
حمیدرضا آریان فر |
استادیار بنیاد ایرانشناسی تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_19517_dc8a13c5ed2b527c4b0d045e03d5dc65.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات