این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اسلام صوفیانه در کردستان و مسئله اسلام رسمی و عامیانه
چکیده فارسی مقاله
رایجترین نظریهی مطالعات دین در خصوص دین رسمی و عامیانه، اولی را دیدگاه نهاد رسمی دین در مورد عقاید و اعمال مذهبی مشروع و دومی را عقاید و اعمال رایج در میان تودههای مردم میداند. نظر به نبود سازمان رسمی دینی در جوامع اسلامی، صورتبندی متفاوتی ارائه شده که دین رسمی را آرای هنجارین علمای مذهبی در مورد باورهای مذهبی مشروع میداند. در مورد کردستان با صورت متفاوتی از اسلام به نام اسلام صوفیانه طرفیم که کاربست نظریه اخیر را نیز با مشکل مواجه میکند. بر این اساس تلاش کردهایم از چارچوب تحلیلی متفاوتی استفاده کنیم که تمایز میان عامیانه و رسمی در اسلام را بر اساس شکل تجربه دینی تعریف میکند. بدین منظور ابتدا بر اساس روش تاریخی، فرآیندهای تاریخی اثرگذار بر شکلگیری اسلام صوفیانه را بررسی کردهایم و در نهایت به تحلیلی نظری در مورد صورتبندی جدیدی از تمایز میان صورتهای عامیانه و رسمی اسلام دست زدهایم
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اسلام رسمی،اسلام عامیانه،اسلام صوفیانه،اسلام عالمانه،
عنوان انگلیسی
Sufi Islam in Kurdistan and the issue of official and popular Islam
چکیده انگلیسی مقاله
The most common theory in religious studies regarding official and popular religion considers the former as the view of the official religious institution, and the latter as the beliefs and practices prevalent among the masses. Given the lack of official religious organizations in Islamic societies, a different formulation has been proposed that considers official religion as the normative opinions of religious scholars. In the case of Kurdistan, we are faced with a different form of Islam called Sufi Islam, which poses different problems in applying the former mentioned theory. Accordingly, we have attempted to use a different analytical framework that defines the distinction between popular and official based on the form of religious experiences. To this end, we have first examined the historical processes that influenced the formation of Sufi Islam, and finally we undertook a theoretical analysis of a new formulation of the distinction between popular and official Islams
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اسلام رسمی,اسلام عامیانه,اسلام صوفیانه,اسلام عالمانه
نویسندگان مقاله
سامان ابراهیمزاده |
دانشجوی دکترای جامعهشناسی فرهنگی، دانشکدهی علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات (دانشگاه آزاد اسلامی)، تهران، ایران
سارا شریعتی |
استادیار جامعهشناسی، دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمدرضا اخضریان کاشانی |
استادیار علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_722219_e8ff9dad3e6db977662dec49058e351a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات