این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای اقتصادی
، جلد ۲۱، شماره ۴۴، صفحات ۸۳-۱۰۴
عنوان فارسی
تأثیر دین اسلام بر توسعه کارآفرینی با در نظر گرفتن نقش تعدیلکننده بانکداری اسلامی مطالعه موردی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی OIC
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
در دنیای امروز، کارآفرینی بهعنوان یکی از عوامل کلیدی توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشورهای مختلف شناخته میشود. در این میان، کشورهای اسلامی با چالشهای خاص خود در زمینه کارآفرینی مواجه هستند. برخی از پژوهشگران استدلال میکنند که دین اسلام میتواند مانع توسعه فعالیتهای کارآفرینانه در جوامع مسلمان باشد. این نگرش بهویژه زمانی مطرح میشود که محدودیتهایی همچون منع قرض با بهره (ربا) در اسلام وجود دارد. باوجوداین، حضور بانکداری اسلامی بهعنوان یک سیستم مالی مطابق با شریعت، میتواند بهعنوان یک ابزار مالی جایگزین، این موانع را برطرف کرده و شرایط مناسبی را برای توسعه کارآفرینی فراهم کند. بر همین اساس، هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر دین اسلام و نظام بانکداری اسلامی بر فعالیتهای کارآفرینانه در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) است. در این تحقیق، به بررسی این موضوع پرداخته میشود که آیا اسلام بهعنوان یک دین میتواند مانع توسعه کارآفرینی شود یا خیر و اینکه نقش بانکداری اسلامی در تقویت یا تعدیل این اثرات چیست. سؤال اصلی تحقیق این است که آیا در کشورهای مسلمان با سیستم بانکداری اسلامی، فعالیتهای کارآفرینانه تقویت میشود یا اینکه محدودیتهای شرعی همچنان تأثیر منفی دارند. این مطالعه با هدف گشودن این بحث و ارائه توصیههایی برای بهبود شرایط کارآفرینی در کشورهای اسلامی انجام شده است.
روش
: بهمنظور بررسی تأثیر دین اسلام بر کارآفرینی با در نظر گرفتن نقش تعدیلکننده بانکداری اسلامی بر این رابطه، به تبعیت از کامدجو[1] (2024) و فرزانگان و بادرلین[2] (2023) از برآورد مدلهای رگرسیونی زیر استفاده میشود:
Business Creation
it
= 𝜶
0
+ 𝜶
1
Islam
it
+ 𝜶
2
Islammis Banking
it
+ 𝜷
1
Controls
it
+ e
it
(مدل اول)
Business Creation
it
= 𝜶
0
+ 𝜶
1
Islamit + 𝜶
2
Islamis Banking
it
+ 𝜶
4
Islam
it
* Islamis Banking
it
+ 𝜷
1
Controls
it
+ e
it
(مدل دوم)
عبارت تعاملی (Islam
it
* Islamis Banking
it
): نقش تعدیلکننده نظام بانکداری اسلامی در تحریک ایجاد کسبوکار از طریق افزایش شمول مالی جمعیت مذهبی مسلمان؛
کارآفرینی
کارآفرینی (Business Creation): تعداد مشاغل تازه ثبتشده بهازای هر 1000 نفر در سن کار (15-64)؛
متغیرهای مستقل
اسلام (Islam): متغیر مجازی که اگر اسلام دین رسمی یک کشور باشد، مقدار 1 و در غیر این صورت 0 است؛
بانکداری اسلامی (Islamis Banking): سهم بخش بانکداری اسلامی از کل داراییهای بانکی کشور؛
متغیرهای کنترل
سطح تولیدات اقتصادی (GDP): لگاریتم تولید ناخالص داخلی سرانه؛
اعتبارات بانکی (Credit): اعتبار داخلی پرداخت شده توسط بانکها به بخش خصوصی (بهعنوان درصد تولید ناخالص داخلی)؛
نمونه آماری تحقیق شامل 57 کشور عضو سازمان همکاریهای اسلامی (OIC) است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش پانل دیتا (Panel data) استفاده میشود. تمامی تجزیهوتحلیلها با کمک نرمافزار ایویوز نسخه 13 انجام میگیرد.
نتایج: یافتههای تحقیق برای مدل اول نشان میدهد که متغیر دین اسلام به میزان 21/0 درصد، اثرگذاری منفی و معنادار بر متغیر کارآفرینی در کشورهای مورد بررسی داشته است. همچنین مشاهده میشود که متغیرهای تولیدات اقتصادی و اعتبارات بانکی اثرگذاری مثبت به میزان 39/1 و 98/0 درصد بر متغیر کارآفرینی داشته است. بر همین اساس نتیجه میشود در غیاب بانکداری اسلامی، متغیر دین اسلام نمیتواند به بهبود وضعیت کارآفرینی در کشورهای با جمعیت مسلمان منجر شود.
دیگر یافتهها برای مدل دوم نشان میدهد که متغیر دین اسلام و بانکداری اسلامی بهتنهایی به میزان 14/0 و 36/0 درصد اثرگذاری منفی بر متغیر کارآفرینی خواهند داشت؛ ولی زمانی که متغیر بانکداری اسلامی بهصورت همزمان با دین اسلام در نظر گرفته میشود، میتواند به میزان 25/1 درصد اثرگذاری مثبت و معنادار بر توسعه کارآفرینی در کشورهای مورد بررسی داشته است. بهدیگرسخن، دین اسلام و وجود آن در یک کشور، زمانی میتواند توسعه کارآفرینی را در پی داشته باشد که ابزارهای آن ازجمله بانکهای اسلامی نیز وجود داشته باشند. دیگر ضرایب نیز نشان میدهد که متغیرهای تولیدات اقتصادی و اعتبارات بانکی اثرگذاری مثبت به میزان 44/1 و 18/1 درصد بر متغیر کارآفرینی داشته است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نشان میدهد که اسلام بهعنوان دین دولتی، در کشورهایی که بانکداری اسلامی وجود ندارد، رابطه منفی با کارآفرینی دارد. در این کشورها، محدودیتهای شرعی در زمینه تأمین مالی، مانند ممنوعیت بهره، بر فعالیتهای کارآفرینانه تأثیر منفی میگذارد؛ اما در کشورهایی که بانکداری اسلامی وجود دارد، این اثرات منفی از بین میرود. استفاده از بانکهای اسلامی در این کشورها، کارآفرینان را در جایگاهی مشابه با کارآفرینان در سیستمهای غیراسلامی قرار میدهد و امکان تأمین مالی بدون موانع شرعی را فراهم میکند. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که در کشورهایی که بانکداری اسلامی در سیستم مالی آنها حضور دارد و اسلام بهعنوان دین دولتی است، تأثیرات مثبتی بر توسعه کارآفرینی مشاهده میشود. این نشان میدهد که نقص در سیستمهای مالی اسلامی، و نه خود دین اسلام، مانع کارآفرینی است. بنابراین، تقویت و توسعه بانکهای اسلامی در کشورهای اسلامی میتواند به تقویت کارآفرینی و توسعه اقتصادی در این کشورها کمک کند. همچنین این یافتهها بر لزوم توجه به بانکداری اسلامی در کنار دیگر ابزارهای مالی تأکید دارد تا بتوان از اثرات مثبت دین اسلام در توسعه کارآفرینی بهره برد. براساس یافتههای تحقیق که نشان داد دین اسلام در صورت وجود بانکهای اسلامی میتواند اثرات مثبت بر توسعه کارآفرینی داشته باشد، پیشنهاد میشود که اولاً، سعی شود در کشورهای اسلامی، موضوع کارآفرینی و توجه به آن در اولویت قرار داشته باشد تا ازاینطریق کشورهای اسلامی در زمینه نوآوری و کارآفرینی تقویت شود و ثانیاً پیشنهاد میشود در کنار توجه به بحث دینداری در این کشورها، ابزارهای دیگر همانند بانکهای اسلامی نیز تقویت و توسعه یابد تا بتوان از اثرات همهجانبه دین اسلام در زمینه تقویت و توسعه کارآفرینی بهره جست.
تقدیر و تشکر:
از تمامی افرادی که در فرایند ارزیابی، داوری و پذیرش مقاله نقش داشتهاند سپاسگزاری میشود.
تعارض منافع:
نویسندگان هیچگونه تضاد منافعی برای اعلام مرتبط با محتوای مقاله ندارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دین اسلام،کارآفرینی،بانکداری اسلامی،سازمان همکاری اسلامی،نظام بانکداری،توسعه اقتصادی،
عنوان انگلیسی
The Impact of Islam on Entrepreneurship Development Considering the Moderating Role of Islamic Banking: A Case Study of the OIC Member Countries
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In today’s world, entrepreneurship is recognized as a key factor for economic development and job creation in various countries. However, Islamic countries face specific challenges in the field of entrepreneurship. Some researchers argue that Islam may hinder the development of entrepreneurial activities in Muslim societies, especially due to restrictions such as the prohibition of usury (Riba). However, the presence of Islamic banking, as a financial system compliant with Sharia, can provide an alternative financial tool that removes these barriers and creates favorable conditions for entrepreneurship development. Therefore, the main goal of this study is to examine the impact of Islam and the Islamic banking system on entrepreneurial activities in the member countries of the Organization of Islamic Cooperation (OIC). This study investigates whether Islam, as a religion, can hinder entrepreneurship development and how Islamic banking plays a role in enhancing or moderating these effects. The central research question is whether entrepreneurial activities are strengthened in Muslim countries with Islamic banking systems or whether Sharia restrictions still negatively affect them. This study aims to open this discussion and offer recommendations to improve entrepreneurship conditions in Islamic countries.
Methodology: To investigate the impact of Islam on entrepreneurship while considering the moderating role of Islamic banking, the study adopts regression models based on the work of Kamdjo (2024) and Farzanegan & Badrelin (2023):
1. Business Creation
it
= 𝜶
0
+ 𝜶
1
Islam
it
+ 𝜶
2
Islammis Banking
it
+ 𝜷
1
Controls
it
+ e
it
2. Business Creation
it
= 𝜶
0
+ 𝜶
1
Islam
it
+ 𝜶
2
Islammis Banking
it
+ 𝜶
4
Islam
it
* + Islammis Banking
it
+ 𝜷
1
Controlist
it
+ e
it
The interaction term (Islam
it
* Islammis Banking
it
) reflects the moderating role of Islamic banking in stimulating business creation through increased financial inclusion for the Muslim population.
Entrepreneurship (Business creation): Number of newly registered businesses per 1,000 people of working age (15-64).
Independent variables:
Islam: A dummy variable that equals 1 if Islam is the official religion of a country and 0 otherwise.
Islamic Banking: The share of Islamic banking assets in total banking assets in the country.
Control variables:
Economic Output (GDP): The log of per capita GDP.
Bank Credit (Credit): Domestic credit provided by banks to the private sector (as a percentage of GDP).
The statistical sample includes 57 OIC member countries, and panel data analysis is performed using EViews software version 13.
Results: The findings for Model 1 show that the Islam variable has a significant negative effect on entrepreneurship by 0.21%. Additionally, economic output and bank credit have positive effects of 1.39% and 0.98%, respectively, on entrepreneurship. Based on these results, in the absence of Islamic banking, the Islam variable does not improve entrepreneurship in Muslim-majority countries.
For Model 2, the results indicate that the Islam and Islamic banking variables alone have negative effects of 0.14% and 0.36%, respectively, on entrepreneurship. However, when Islamic banking is considered alongside Islam, it has a positive and significant effect of 1.25% on entrepreneurship development. In other words, Islam can contribute to entrepreneurship development only when Islamic banking tools are available. Other coefficients show that economic output and bank credit positively impact entrepreneurship by 1.44% and 1.18%, respectively.
Discussion and Conclusion: The results of this study demonstrate that Islam, as the state religion, has a negative relationship with entrepreneurship in countries without Islamic banking. In these countries, Sharia restrictions on financing, such as the prohibition of interest, hinder entrepreneurial activities. However, in countries with Islamic banking, these negative effects are alleviated. The presence of Islamic banks provides a financial environment where entrepreneurs can access financing without facing Sharia-related barriers. The findings also suggest that when Islamic banking is present in countries where Islam is the state religion, positive impacts on entrepreneurship are observed. This indicates that the lack of Islamic financial systems, not Islam itself, hinders entrepreneurship. Strengthening and developing Islamic banks in Islamic countries could enhance entrepreneurship and economic development. These findings emphasize the importance of Islamic banking in promoting entrepreneurship and suggest that alongside fostering religious adherence, tools such as Islamic banking should be developed to fully leverage the positive effects of Islam on entrepreneurship.
Acknowledgements: The authors would like to express their gratitude to all individuals involved in the evaluation, review, and acceptance of the paper.
Conflict of Interests: The authors declare no conflict of interest related to the content of this paper.
JEL classification: G30, G21.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دین اسلام,کارآفرینی,بانکداری اسلامی,سازمان همکاری اسلامی,نظام بانکداری,توسعه اقتصادی
نویسندگان مقاله
محمد سعید پناهی بروجردی |
استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
احمدعلی رضایی |
دانشپژوه مقطع دکتری اقتصاد اسلامی، موسسه آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، دانشگاه بینالمللی المصطفی، قم، ایران.
نشانی اینترنتی
https://iee.rihu.ac.ir/article_2295_a4b42cf1482e299c512c3e54e1e57ce8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات