این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۶، شماره ۴۳، صفحات ۱۷۹-۱۹۷

عنوان فارسی آسیب‌شناسی روش‌های تدریس درس آزمایشگاه زبان از نظر استادان و دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی
چکیده فارسی مقاله چکیده آموزش مهارت­های زبانی همواره در نظام آموزشی به عنوان یکی از مهم­ترین دغدغه­های برنامه­ریزان و متخصصان آموزش به شمار می­رود. اگرچه آموزش زبان عربی در ایران دارای کاستی­ها و مشکلات بی­شماری است، ولی این مشکلات بیشتر در بخش مهارت­های زبانی و به­ویژه در درس آزمایشگاه زبان به چشم می­خورد. این جستار با استفاده از روش پیماشی بر آن است تا علاوه بر بررسی روش­های تدریس درس آزمایشگاه زبان در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی، میزان موفقیت استادان در تدریس این درس و همچنین میزان استفاده­ی آنها از معیارهای مناسب تدریس درس آزمایشگاه را کشف و در پایان نیز راهکارهای مناسبی در جهت حل مشکلات تدریس این درس ارائه دهد. جامعه آماری این پژوهش شامل 10 استاد متخصص در حوزه مهارت­های زبانی و 68 دانشجوی کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه­های تهران است. مهم­ترین یافته­های پژوهش نشان داد: در تدریس درس آزمایشگاه زبان، اهداف مورد نظر برنامه­ریزان آموزش محقق شده است و مشکلاتی از جمله روش­های سنتی تدریس، عدم تنوع موضوعات، خلاء تجهیزات و امکانات آموزشی جدید به چشم نمی­خورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the teaching methods and challenges of Arabic Language in laboratory from the viewpoints of professors and students of Arabic language and literature
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Teaching language skills has been not only the first and most effective step in education system, but also the most important concerns of education experts and programmers. However, teaching Arabic language has many problems and shortcomings. These problems are deep and overriding with respect to language skills especially in teaching Arabic in the laboratory. Thus, this study is going to investigate teaching methods of Arabic language in the laboratory by means of questionnaire and surveying. This research from one side attempts to show to what extent Arabic teachers have been successful in teaching this course and to what extent they have put into practice the specified teaching criteria in their classes. From other side this study attempts to offer good strategies for overcoming weak points related to teaching this course. To calculate the data obtain for this study, the searchers used Likert statistic approach. Sample consisted of 10 experts in teaching language skills and 68 students of Tehran University. Main results of this study indicated that the aims of curricular developers are accomplished. However, it also demonstrated that, there were still problems such as using traditional methods, inappropriate teaching strategies, and uninteresting subjects, as well as Lack of educational facilities, and being away from the purpose of specified purposes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی متقی زاده |
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سجاد اسماعیلی |
دانش آموخته دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمدرحیم خالی زاده | mohammad rahim خالی zadeh
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

داوود ایکدری |
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2389_a08f06bc48bebfc589d281e981d6891e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-346204.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات