این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۶، شماره ۴۳، صفحات ۱۹۹-۲۱۵
عنوان فارسی
بررسی و نقد مطالعات برنامه درسی آموزش زبان عربی به غیرعرب زبانها؛ مطالعه موردی کتاب «المرجع فی مناهج تعلیم اللغه العربیه للناطقین بلغات أخری»
چکیده فارسی مقاله
چکیده مطالعات برنامه ریزی درسی در آموزش زبان عربی در ایران برخلاف کشورهای عربی بسیار اندک و انگشت شمار است. کتاب« المرجع فی مناهج تعلیم اللغه العربیه للناطقین بلغات أخری» از مهمترین کتابهای این حوزه در کشورهای عربی است که این پژوهش برآن است به نقد و بررسی این کتاب بپردازد. روش پژوهش به این صورت است که تلاش خواهد شد نقاط قوت و ضعف شکلی و محتوایی اثر تبیین شود. در بررسی محتوایی، مباحث مطرح شده در کتاب با کتابهای برنامه ریزی درسی بویژه در زبان انگلیسی مقایسه میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که دیدگاه نویسندگان در این کتاب یک دیدگاه فرهنگی است و در واقع نویسندگان توانستهاند از طریق بومیسازی نظریات و رویکردهای غربی در برنامه درسی، آنها را در یک چهارچوب اسلامی عربی برای آموزش زبان عربی به غیر عربزبانها ارائه دهند. از جمله نارساییهای محتوایی این اثر فقدان بحث و بررسی عنصر مهم«نیازسنجی» در برنامه درسی و نپرداختن به مباحث مهمی مثل روشهای تربیت معلمان و ارزیابی و ارتقاء عملکرد آنان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Study in teaching Arabic curricula to non-native speakers, study in the book «reference in teaching Arabic curricula to non-Arabic languages other speakers
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Curriculum planning is one of the important areas of foreign language education. They've cared for studies in Arabic language teaching curricula in Arab countries for years But in Iran was conducted few studies in this area so far. This article tries to study and Criticism one of the most important books in Arabic language teaching curricula In order to benefit from this study in the Arabic language teaching curricula in Iran. The study results indicate that the direction of the authors in this book is a cultural trend. They were able to provide Western theories and methods of language teaching in the Arab Islamic vision. Of the most important problems of this study is not the study of the needs analysis as one of the most important elements of the curriculum planning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
دانش محمدی |
استادیار بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2390_56783fdbb19721d40480b1be09f92a29.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-346205.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات