این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۶، شماره ۴۳، صفحات ۲۳۵-۲۵۶
عنوان فارسی
بررسی انتقادی کتاب آموزشی «تعلیم اللغه العربیه» ویژه دانشجویان رشته حقوق
چکیده فارسی مقاله
چکیده از مهمترین چالشهای آموزش زبان عربی در ایران، آموزش آن با اهداف خاص میباشد. تعلیم اللغه العربیه اثر مشترک دکتر فرامرز میرزایی و دکتر علی نظری، کتابی است که به منظور آموزش زبان عربی به دانشجویان رشته حقوق تدوین شده است. ارتباط تنگاتنگ برخی حوزههای رشته حقوق با زبان عربی و نبود کتابهای آموزشی متنوع در این حوزه، ضرورت تالیف چنین آثاری را دو چندان ساخته است. در این مقاله دو بعد شکلی و محتوایی اثر مورد بررسی قرار گرفته است. در خصوص بعد شکلی به طرح جلد، حروفنگاری، صفحهآرایی، صحافی، علایم نگارشی، و اشتباهات تایپی پرداخته میشود. محور بررسی محتوایی نیز تناسب عنوان و محتوا، نظم منطقی فصول و مباحث آن، نقد محتوای علمی، رسایی و روانی اثر و ارجاعدهی میباشد. امتیازات اصلی کتاب به تدوین نمونهها و تمرینهای فراوان فقهی، و تا حدودی به چیدمان جدید اثر باز میگردد. اما از طرف دیگر وجود کاستیهای شکلی و محتوایی میطلبد که نویسندگان در چاپهای بعدی به برطرف کردن آن اهتمام ورزند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Critical Review of “Talimol Loghatol Arabia” (Teaching Arabic Lexis) as a Textbook for Students of Law
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract One of the main challenges in the Iranian educational system is teaching Arabic for specific purposes. “Talimol Loghatol Arabia” coauthored by Dr Faramarz Mirzaeei and Dr Ali Nazari is a textbook developed for teaching Arabic to students of law. The close interconnection of some areas of the field of law with Arabic language and lack of diversity of textbooks in this area, has doubled the need for writing such works. In this article, form and content of the book have been examined. Regarding the formal dimension, book cover, letter writing, layout, binding, punctuations and typographical errors were analyzed. Analysis of the content revolved around congruence of contents and topics, logical order of the chapters and their discussed issues, critique of the scientific contents, adequacy and fluency of the script and analysis of the referencing system. The prominent aspects of the book were development of plenty of legal examples and practices and partly its new arrangement. Yet, there were shortcomings in forms and contents that demanded for the authors’ efforts to resolve them in the next editions of the book.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یوسف نظری |
استادیار بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2392_d021f8f0b5d56ce86e552eba131dd710.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-346207.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات