این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۶، شماره ۴۲، صفحات ۱۷۷-۱۹۲

عنوان فارسی نقدی بر کتاب‌ مرجع شناسی و روش تحقیق
چکیده فارسی مقاله چکیده مسأله­محوری دانشجویان در بازخوانی متون کلاسیک و کشف جریان‌های فکری و ادبی دغدغه­ای است که در گرو سطوح آموزشی درس مرجع شناسی و روش تحقیق و تغییر نگرش سنتی به پژوهش در علوم ادبی و بازشناسی مسائل بنیادین آن است. از این رو، بازنگری در نگارش کتاب­های پژوهش بنیان با هدف رفع آسیب­های موجود، ضرورتی انکارناپذیر است؛ زیرا تقریبا اغلب منابع یا کتاب‌های موجود در زمینه یاد شده، یا تقلیل­گرایانه به برجسته­سازی بخشی خاص و غفلت از ابعادی دیگر پرداخته­اند، یا با نگرشی راهبردی نگاشته نشده‌اند. از این رو، این جستار انتقادی ضمن آسیب‌شناسی منابع موجود با تمرکز بر کتاب «مرجع شناسی و روش تحقیق» نوشته منصور ثروت به ارائه پیشنهادهای راهبردی پرداخته است. مطابق نتایج این پژوهش، مشکلات کتاب منظور و کتاب‌های موجود در چند ساحت قابل تأمل است: نخست، ساحت روش­شناختی و نظری که شامل ترجیح مرجع شناسی و رویکرد تاریخ ادبیاتی، تأخر روش­شناسی و تفضل و تقدم مرجع شناسی، نبود نگرش ساختاری و همه­جانبه به تحقیقات ادبی، دوم، ساحت غایت شناسی و کارکردی آن، در کنار نبود نگاه روزآمد به منابع، روش تحقیق و مسائل ادبی و سوم، ساحت صورت، زبان و محتوا که با تسامحات و اغلاط بسیار زبانی و محتوایی همراه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Review and Analysis the book of Bibliography & Research Method in B.A Persian Literature
چکیده انگلیسی مقاله Abstract College students have substantial problem in re-reading of classical texts also in discovering of literary and intellectual schools, that is, bibliography, changing in student’s traditional thinking on research in literature and recognizing of basic problems. So, it is necessary to review, because our texts on it either highlight a restricted section or don’t have a strategy. So, our inquiry analyzing based on Mansūr Thirvat’s bibliography & research method some offers; Conclusions classify the problems in turn: first, theoretical methodology basically on bibliography and literary history, to be late on methodology and priority on bibliography, the lack of structure in literary researches; second, extremity and its function, the lack of update texts, research method and its challenge; third, form, language and meaning that have errors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدعلی قاسم زاده | seyed ali
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه امام خمینی


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2337_b84d5df69c34599fc10234432b3ca9b1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-346220.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات