این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۴، شماره ۹۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی واکاوی تجربه زیسته دانش آموزان دختر متوسطه دوم موفق به تصمیم گیری شغلی
چکیده فارسی مقاله vهدف: پژوهش حاضر واکاوی تجربه زیسته دانش آموزان موفق در تصمیم گیری شغلی می باشد. روش: روش پژوهش کمی _کیفی است. در بخش کمی، از پرسشنامه تصمیم گیری شغلی بتزو تایلور( ۱۹۸۳) برای شناسایی دانش آموزان موفق در تصمیم گیری شغلی و در بخش کیفی، از مصاحبه عمیق برای بررسی تجربیات دانش آموزان موفق در تصمیم گیری شغلی، استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر در پایه یازدهم و دوازدهم در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ در شهر کرمانشاه است و شیوۀ نمونه گیری در مرحله کمی با هدف شناسایی دانش آموزان موفق در تصمیم گیری شغلی به صورت تصادفی انجام شد، که ۲۰۰ دانش آموز پرسشنامه تصمیم گیری شغلی را تکمیل کردند. در مرحله دوم با استفاده از  نرم افزار 22SPPS  نمرات دانش آموزان محاسبه و کسانی که نمره بالاتر از یک انحراف معیار کسب کردند به عنوان دانش آموزان موفق در تصمیم گیری شغلی شناسایی شدند، و با ۱۵ نفر از آنها  مصاحبه عمیق به عمل آمد که در دو مصاحبه آخر اطلاعات جدیدی به دست نیامد و داده ها به اشباع رسید. یافته ها: پس از بررسی و کد گذاری داده های هر گروه در سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی در مجموع ۴۲ مفهوم در رابطه با تجربیات دانش آموزان موفق در تصمیم گیری شغلی به دست آمد که در قالب ۱۰ مقوله محوری دسته بندی شدند و در نهایت در ۳ مقوله: خودشناسی، عوامل محیطی و شغل شناسی طبقه بندی شدند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت شناخت دانش آموز از خود، شغلی که در نظر دارد و محیطی که در آن قرار دارد، در تصمیم گیری شغلی او نقش تاثیر گذاری دارند. توجه به مفاهیم حاصل از بررسی تجربیات می تواند برای کمک به سایر دانش آموزان در امر تصمیم گیری شغلی مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربه زیسته، دانش آموزان موفق، تصمیم گیری شغلی

عنوان انگلیسی Exploration the lived experience of secondary school female students who succeeded in making a career decision
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The present research is an analysis of the lived experience of successful students in making career decisions. Methods: The research method is quantitative and qualitative. In the quantitative part, Bezo Taylor's Career Decision Questionnaire (1983) was used to identify successful students in career decision-making, and in the qualitative part, in-depth interviews were used to investigate the experiences of successful students in career decision-making. The statistical population of this research includes all female students in the 11th ,12th grades in the academic year of 1401-1402 in Kermanshah city, and the sampling method in the first stage, which was conducted with the aim of identifying successful students in making career decisions, is random. 200 students completed the career decision questionnaire. In the second step, students' grades were calculated using spss_22 software, and those who scored higher than one standard deviation were identified as successful students in making career decisions, and 15 of them were interviewed in depth. In the last two interviews, no new information was obtained and the data reached saturation. Findings: After examining and coding the data of each group in three stages of open, central and selective coding, a total of 43 concepts were obtained in relation to the experiences of successful students in making career decisions, which were categorized into 10 central categories. And finally, they were classified into 3 categories: self-knowledge, environmental factors, and occupation. Conclusions: According to the findings of the research, it can be said that the student's knowledge of himself, the job he is considering, and the environment in which he is located, play a strong and influential role in his career decision. Paying attention to the concepts resulting from the review of experiences can be useful to help other students in making career decisions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله lived experience, successful students, career decision

نویسندگان مقاله هانیه هنری فتوت | Haniyeh Honari Fotovat
Razi University
دانشگاه رازی

محسن گلمحمدیان | Mohsen Golmohammadian
Razi University
دانشگاه رازی

محسن حجت خواه | Mohsen Hojatkhah
Razi University
دانشگاه رازی


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-2738-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره شغلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات