این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۲۴، شماره ۹۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی پارادوکس درمانی PTC بر اضطراب امتحان و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر: یک طرح تک آزمودنی
چکیده فارسی مقاله
مدل پارادوکس درمانی (
PTC
)، به عنوان مدلی جدید و جامع در درمان اختلالات اضطرابی است. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر اثربخشی پارادوکس درمانی (
PTC
) بر اضطراب امتحان و اعتماد به نفس دانش آموزان متوسطه دختر شهر تهران بود. در این پژوهش، ازطرح تک آزمودنی به روش
ABA
استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه دوازدهم شهر تهران بود و نمونه پژوهش بصورت در دسترس شامل دانش آموزان دخترک مقطع متوسطه دوم در سال 1400-1401 که به مشاور مدرسه دبیرستان زهرای اطهر (س) شهر تهران مراجعه نموده اند و از اضطراب امتحان و کمبود اعتماد به نفس شکایت داشتند و در
مقیاس اضطراب امتحان فریدمن و جاکوب (1997) و پرسشنامه اعتماد به نفس آیزنک (1979) نمره مورد نظر را برای ورود به طرح دریافت نمودند. از بین این افراد 4 دانش آموز به روش نمونه گیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب شدند و بعد از سه هفته تعیین سطح پایه، آزمودنی ها وارد مرحله مداخله شدند و 3 جلسه مداخله بصورت فردی به مدت هر جلسه 45 دقیقه دریافت نمودند. پس از تعیین سطح پایه در مرحله مداخله (
B
) تکنیک های مدل پارادوکس درمانی
PTC
به آنان تجویز شد و سپس به ارزیابی نتایج درمان در طی چند مرحله به صورت نمودار چشمی و اندازه اثر پرداخته شد. نتایج حاصل از مداخله نشان داد؛ نمرات آزمونهای اعتماد به نفس و اضطراب امتحان قبل و بعد از مداخله هر ۴ دانشآموز تفاوت معنیداری با هم داشتهاند و این نشان میدهد که
پارادوکس درمانی
PTC
بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان شرکتکننده در این تحقیق و افزایش اعتماد به نفس آنها تاثیر داشته است. مشاوران مدرسه میتوانند از این درمان برای اختلالات اضطرابی دانش آموزان و افزایش اعتماد به نفس آنها استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روان درمانی پارادوکسی PTC، اضطراب امتحان، اعتماد به نفس، دانشآموز
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Paradox Therapy (PTC) on Test Anxiety and Self-Confidence of Female high school students in Tehran: A Single-Subject Design
چکیده انگلیسی مقاله
Paradox therapy model, as a new and comprehensive model for treatment of anxiety disorders. Based on this, the aim of the research was evaluating the effectiveness of paradox therapy (PTC) on test anxiety and self-confidence of Female high school students in Tehran. This plan used 4 participants in an ABA single subject design. Unlike traditional designs, in this design each person acts as their own control. The three stages of this design are as follows: Baseline phase: This phase lasted three weeks and the test anxiety level of the subject was measured and recorded using the Friedman and Jacob (1997) questionnaire and self-confidence using the Eysenck standard (1979) in three sessions. After determining a stable baseline, the study entered the intervention. 2. Intervention phase (B): This phase lasts for three weeks and in three 45-minute sessions, PTC paradox approach techniques were presented to the subject and 3. Follow-up phase (A): In this phase, during three weeks, the stability of the changes was measured. The results of the intervention were presented in several stages in the form of a eyes chart and effect size. The results of the intervention showed that the scores of self-confidence and test anxiety tests before and after the intervention of all 4 students were significantly different, indicating that the PTC paradox therapy had an effect on reducing the test anxiety of the students participating in this study and increasing their self-confidence. School counselors can use this treatment for students' anxiety disorders and increasing their self-confidence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Paradox therapy, paradoxical intention, PTC, test anxiety, self-confidence, student
نویسندگان مقاله
مهتا صالحین | Mahta Salehin
University of tehran
دانشگاه تهران
محمدحسن آسایش | Mohammad hassan Asayesh
University of tehran
دانشگاه تهران
زهرا نقش | Zahra Naghsh
University of tehran
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-2564-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره مدرسه
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات