این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۳
عنوان فارسی
بررسی ویژگیهای ساختاری و فردی شبکه انتقال اطلاعات درسی و عوامل مؤثر بر آن در نوجوانان ۱۸-۱۲ ساله ساکن خانههای کودک و نوجوان شهر کرمان در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: تبادل دانش و اطلاعات در قالب ارتباطات اجتماعی از مسایل مهم در اپیدمیولوژی اجتماعی است. با توجه به اهمیت شبکههای انتقال اطلاعات جوانان و نوجوانان آسیبپذیر، مطالعهی حاضر با هدف بررسی شبکههای انتقال اطلاعات درسی و عوامل مؤثر بر آن در نوجوانان ساکن خانههای کودک و نوجوان شهر کرمان با روش تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شد. روش کار: نمونه پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر را تمامی نوجوانان 18-12 ساله ساکن خانههای کودک و نوجوان شهر کرمان تشکیل میداد. پس از تعیین تراکم شبکهها و استخراج شاخصهای مرکزیت، با استفاده از روش سرشماری تریادها ساختار موضعی شبکهها مورد بررسی قرار گرفت. سپس با بهرهگیری از آنالیزهای mixed model اثرهای متغیرهای مستقل بر شاخص indegree بررسی شد. نتایج: میانگین کلی تراکم ارتباطات 34/0 و در خانههای دخترانه و پسرانه به ترتیب 42/0 و 27/0 بود، که البته تفاوت آماری معنیداری نداشتند (2/0p=). با افزایش سن (001/0P<) و معدل آخرین سال تحصیلی (002/0P=)، شاخص ارتباطهای ورودی افزایش مییافت و میانگین این شاخص در افرادی که مطالعه غیر درسی داشتند؛ به طور معنیداری بالاتر از سایرین بود (04/0P=). نتیجهگیری: سن، معدل و مطالعه غیر درسی عوامل مؤثر بر تعداد ارتباطهای ورودی افراد بودند. در مجموع، تراکم ارتباطها و در نتیجه انسجام ساختاری در شبکهها نسبتاً کم بوده و میتوان گفت که سرعت انتقال اطلاعات در بین این افراد و بهویژه در بین پسران پایین است، بنابراین لزوم برنامهریزیهای مناسب برای تقویت فرایند تبادل دانش در بین این نوجوانان احساس میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Survey of Structural and Individual Characteristics of Educational Knowledge Transition Network and Factors Affecting It among Teenagers Aged 12-18 Residing in Orphanages in Kerman, 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives : Knowledge transition is an important issue in social epidemiology. Taking into account the importance of knowledge translation network among vulnerable young people in closed environments, this study was conducted to recognize and survey knowledge transition in school lessons. The study aimed at teenagers residing in orphanages in the city of Kerman, using social network analysis. Methods: The study samples of this cross-sectional study were all teenagers aged 12-18 years old residing in orphanages. Data was collected via a checklist. In order to study the structural cohesion of social networks and the position of teenagers, density and centrality indices were calculated. Local structure of networks was studied using the triad census method. Finally, the effects of independent variables on indegree index were investigated using a mixed model. Results : The mean density in knowledge transition was 0.34 (0.42 and 0.27 in girls and boys, respectively. (P=0.2)). Completely null and completely mutual triads were 17.1% and 11.2% in girls and 33.7% and 0.09% in boys, respectively. Indegree increased with an increase in age (P< 0.001), the average of the scores in school exams (P=0.002), and studying non school materials (P=0.04). Conclusion: Age, average score of school exams, and studying non school materials were important factors in indegree. In general, density of social network was rather low. The rate of knowledge transition was small. Therefore, activities are required to enhance knowledge sharing and transition.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوذر رییسوندی | a raeisvandi
کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
علی اکبر حقدوست | aa haghdoost
استاد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، پژوهشکده ی آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
محمدرضا بانشی | mr baneshi
استادیار آمار زیستی، مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، پژوهشکده ی آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
سعیده گروسی | s garousi
دانشیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
سیروس فروهری | s farvahari
کارشناس ارشد علوم کامپیوتر، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
فرزانه ذوالعلی | f zolala
استادیار اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5092&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات