مقدمه در کنکور سراسری به منظور رعایت عدالت آموزشی سهمیه بندی برقرار شده است. از طرفی رسالت دانشگاه ها نیز تربیت نیروی انسانی حرفه ای مورد نیاز جامعه جهت ارتقای دانش می باشد لذا هدف از این مطالعه بررسی نقش سهمیهی قبولی، بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی می باشد. روش ها اطلاعات مربوط به تعداد واحدهای گذرانده، تعداد واحدهای مردودی، معدل نیمسال های اول تا هفتم و معدل مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی از پروندهی آموزشی دانشجویان پزشکی ورودی1391 تا 1398 دانشگاه علوم پزشکی دزفول، استخراج گردید. دانشجویان به گروه های سهمیه ای و غیر سهمیه ای تقسیم شده و متغیرهای بالا برای آن ها مقایسه گردید. یافتهها نتایج این مطالعه نشان دهندهی اختلاف معنیدار در تعداد واحدهای گذرانده، معدل نیمسال دوم و معدل دورهی کارآموزی دانشجویان دو گروه بود. که این اختلاف به نفع دانشجویان غیرسهمیهای بوده است. میان معدل دیپلم، معدل دورهی علوم پایه، معدل دورهی فیزیوپاتولوژی و معدل دورهی کارورزی دانشجویان و معدل نیمسال اول و نیمسالهای سوم تا هفتم دانشجویان اختلاف معنیداری یافت نشد. نتیجهگیری به نظر می رسد با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، تفاوت دانشجویان سهمیه ای و غیرسهمیه ای در عملکرد تحصیلی فقط مربوط به ورود به دوره های جدید حین تحصیل می باشد که نیازمند فراهمسازی امکانات آموزشی و رفاهی لازم، قبل از ورود به این دوره ها می باشد.
Introduction: Training professional human resources that meet the health needs of society is the main purpose of medical universities. The national entrance examination has allocated quota system in order to observe educational justice. This study deals with the role of admission quotas on academic performance of quota and non-quota medical students. Method: We extracted the students' diploma average, national rank and regional rank from the information at the time of their enrollment. We collected the information about the number of passed units, the number of rejected units, the average grade of the first to seventh semesters, the average grade of the basic sciences, physiopathology, and training and internship courses. Students were divided into quota and non-quota groups and the above variables were compared for them. Results: A significant difference between national rank, regional rank, number of passed units, average grade of the second semester and average grade of students' training. This difference has been in favor of non-quota students. There was no significant difference between the other variables . Conclusion: According to the results of this study, it seems that the difference between quota and non-quota students in academic performance is only related to entering new courses while studying, which requires the provision of necessary educational and welfare facilities before entering these courses.