زمینه و هدف: از آنجایی که یکی از مشخصه های کیفیت در دانشگاه، تحقق انتظارات دانشجویان از فرآیند خدمات آموزشی است، با بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان، می توان کیفیت این فرآیند را تعیین نمود. لذا هدف پژوهش حاضر، ارزیابی ادراکات و انتظارات دانشجویان از سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه کاشان بود. روش: نوع تحقیق، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1399-1400 به تعداد 6473 نفر بود که از طریق فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده 192 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته آسیب شناسی آموزش الکترونیکی شامل 57 گویه بسته پاسخ در قالب شش مولفه بر حسب طیف پنج درجه ای استفاده شد. روایی صوری و سازه پرسشنامه تایید شد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 93/0 برآورد شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد بین ادراکات و انتظارات دانشجویان در همه ابعاد، تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین ادراکات و انتظارات دانشجویان در مورد کیفیت آموزش الکترونیکی بر حسب جنسیت و معدل، تفاوت معنادار وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج گویای این است که در دانشگاه کاشان در زمینه آموزش الکترونیکی و سامانه مربوط به آن در همه ابعاد، بین انتظارات دانشجویان و ادراک آنها شکاف منفی وجود دارد و دانشگاه باید در جهت افزایش و ارتقای سطح کیفیت خدمات آموزشی تلاش نموده و شرایط و وضعیت بهتری را ایجاد نماید.
Background & Purpose: Since one of the characteristics of quality in university is the fulfillment of students 'expectations from the process of educational services, by examining the gap between students' expectations and perceptions, the quality of this process can be determined. Thus the purpose this research was assessing students' perceptions and expectations of the e-learning system in University of Kashan. Method: The type of research was descriptive-survey and the statistical population included students of Kashan University in academic years 2020-2021, 192 ones were selected as a sample through Cochran's formula and simple random sampling. To collect the data’s used from a researcher-made e-learning pathology questionnaire consisting of 57 closed answer items in six components in terms of a five-point spectrum with a cut-off point of 3. The face and structure validity of the questionnaire were confirmed. The reliability of the questionnaire was estimated 0.93 through Cronbach's alpha coefficient. Data’s analysis was performed using SPSS 22 software at two levels of descriptive and inferential statistics. Results: The findings showed that there is a significant difference between students' perceptions and expectations in all dimensions. Also the results showed that there is no significant difference between students' perceptions and expectations about the quality of e-learning in terms of gender and academic average. Conclusion: The results show that in University of Kashan in the field of e-learning and its related system in all dimensions, there is a negative gap between students' expectations and their perceptions and the university should work to increase and improve the quality of educational services and create better conditions.