این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۲۲، شماره ۱۴۲، صفحات ۸۳-۹۲
عنوان فارسی
بررسی وجوه شکلگیری مرقع هفت اورنگ ابراهیم میرزا صفوی با رویکرد تحلیل گفتمان نورمن فرکلاف
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: نگارگری از منابع غنی هنر ایران و تمدن اسلامی است و دورۀ صفویه جزء درخشانترین دوره در هنر اسلامی به شمار میرود. مطالعۀ آثار این دورۀ به دلیل بازشناسی پیشینۀ فرهنگ و هویت ایرانی و تأثیراتشان بر هنر اسلامی ایران، از اهمیت ویژهای برخوردار است. مرقع هفت اورنگ ابراهیم میرزا، معروف به جامی فریر، آخرین نسخه مصور ممتاز با معیارهای سلطنتی بوده که به سفارش و حمایت سلطان ابراهیم میرزا در دورۀ صفویه تولید شده است. این مرقع در دوره شاه تهماسب، همزمان با تغییرات سیاسی و اجتماعی و محدودیتهای حمایتی از هنر و هنرمندان، خلق شده است. به نظر میرسد این اثر در فضایی نسبتاً آزاد و مستقل از تحولات و ایدئولوژی حاکم بر زمان خود شکل گرفته است.
هدف پژوهش: این پژوهش با رویکردی تاریخی و گفتمانی، در چارچوب نظری نورمن فرکلاف، به بررسی بافت زمینهای و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر شکلگیری مرقع هفت اورنگ ابراهیم میرزا میپردازد. روش تحلیل گفتمان در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین برای واکاوی این اثر به کار گرفته شده است. از نظر هدف، این پژوهش در دسته تحقیقات توسعهای قرار میگیرد.
روشپژوهش: این پژوهش از نظر ماهیت، توصیفی-تاریخی-تحلیلی است. و بر پایه بررسیهای تاریخی و اطلاعات بهدستآمده از بسترهای اجتماعی و سیاسی زمان شکلگیری مرقع ابراهیم میرزا انجام شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی است.
نتیجهگیری: با بررسی تاریخی بافت زمینهای عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر شکلگیری این مرقع در چهارچوب نظری نورمن فرکلاف نشان میدهد که ابراهیم میرزا، بهدلیل موقعیت سیاسی، روابط سلطنتی و جهانبینی متفاوت خود، نقشی محوری در خلق این اثر داشته است. همچنین، تغییرات سیاسی و مذهبی ایجاد شده در قدرت حاکم صفویه برموضوع، تصاویر و مضامین مرقع تأثیرگذاشته و سبب ایجاد اثری هنری با ویژگیهای متفاوت نسبت به سایر آثار هم دورهاش شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مرقع هفت اورنگ،ابراهیم میرزا،صفویه،تحلیل گفتمان،نورمن فرکلاف،مرقع نگاری،
عنوان انگلیسی
Discourse Study of the Formation of Haft Awrang (Seven thrones) Ebrahim Mirza Safavi by Norman Fairclough’s Discourse Analysis Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Persian painting (Miniature) is one of the rich sources of Iranian art and Islamic civilization, with the Safavid period being the most brilliant era in Islamic art. Studying the works of this period is important for recognizing cultural and identity background of Iran and its influences on Islamic art. The “Haft Awrang “ by Ibrahim Mirza, known as Jami Freer, is the last outstanding illustrated manuscript (muraqqa) with royal standards, created under the patronage of Sultan Ibrahim Mirza during the Safavid priod. This manuscript was created amidst political and social changes during the reign of Shah Tahmasp and limitations imposed on the support of art and artists. It seems to have been created in a free region, away from the prevailing transformations and ideologies of its time.
Research objective: This research, through a historical and discursive perspective and by study the contextual and social-cultural factors, aims to investigate the factors influencing the formation of Ibrahim Mirza’s “ Haft Awrang “ manuscript based on the discourse analysis approach within the theoretical framework of Norman Fairclough in three levels: description, interpretation, and explanation and is developmental in objective.
Research method: This research is descriptive-historical-analytical in terms of purposes, relying on historical review and information obtained from the social and political contexts of the time when Ibrahim Mirza’s manuscript was formed. The research method of analysis is qualitative.
Conclusion: By historically examining the contextual and social factors in the formation of the manuscript and analyzing them within Norman Fairclough’s framework, it was found that Ibrahim Mirza, due to his political position, royal relations, and different worldview, played a central role in the creation of this work. Additionally, the political and religious changes in the Safavid ruling power influenced the themes, images, and content of the manuscript, resulting in an artistic work with distinct characteristics compared to its time.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مرقع هفت اورنگ,ابراهیم میرزا,صفویه,تحلیل گفتمان,نورمن فرکلاف,مرقع نگاری
نویسندگان مقاله
سمانه نقیه |
استاد مدعو، گروه هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.
حجت امانی |
استادیار گروه نقاشی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.bagh-sj.com/article_215739_6bd561a604a21c92c2d995310a8a5595.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات