این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات عرفانی
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۱۸۷-۲۱۰
عنوان فارسی
عرفان و صوفیگری ابزار تحکیم حاکمیت و جلوگیری از واگرایی در ایران (مطالعۀ موردی قرن ششم تا اوایل قرن دهم هجری)
چکیده فارسی مقاله
پیدایش عرفان و تصوف در فرهنگ ایرانی و به تبع آن در ادب فارسی، از زمرۀ مهمترین اتفاقاتی است که در عرصۀ ادبیات و فرهنگ ایران زمین رخ دادهاست؛ به همین خاطر بررسی علل پیدایش و رواج آن همواره مورد توجه ادبپژوهان و تاریخنگاران بودهاست؛ به گونهای که هر کدام از اندیشمندان، از نظرگاه عقیدتی و علمی خود به این مقوله نگریسته و به مطالعۀ آن پرداختهاند. از جمله برخی منتقدان ادبی بر این عقیدهاند که از قرن پنجم به بعد، با توجه به شروع هجوم اقوام همسایه و سرخوردگی و یأس حاصل از انفعال مردم، پس از هجوم مغولان، صوفیگری و عرفان در این سرزمین رواج و گسترش یافتهاست که دلایل این گرایشِ خودجوشِ مردمی با توجه به صدمات روحی و روانی حاصل از هجوم همسایگان شرقی و حملۀ مغولان قابل توجیه است، اما دلیل اینکه چرا جریان فرهنگی مذکور از سوی اقوام مهاجم نه تنها سرکوب نشده بلکه مورد تشویق و حمایت قرار گرفت را باید در اندیشههای عرفانیی چون: جهانوطنگرایی، انسانمداری، همدلی به جای همزبانی، دنیاگریزی، اندیشۀ جبر، رضا، تسلیم، صبر و مفاهیم دیگری از این قبیل دانست که نه تنها حکومت ایشان را تضعیف و تهدید نمیکرد بلکه باعث پذیرش مسالمتآمیز ایشان با وجود عدم سنخیت فرهنگی و ملی در جامعۀ ایرانی گردیده بود. به همین منظور حُکام غالب، به انحاء مختلف باعث گسترش اندیشههای جبرگرایانه و صلح مدارانۀ عرفانی در جامعه شده، از این طریق مانع واگرایی مردم این سرزمین گریدند و زمینههای همانندسازی فرهنگی و اجتماعی مدنظرِ خویش را در جامعه فراهم آورده، نزدیک به 400 سال حکمرانی کردند. بر همین اساس، هدف نگارنده در این پژوهش بررسی نحوۀ تعاملات متقابل عرفان و حاکمیت در ادب منظوم فارسی، با ذکر شواهدی از متون برجستۀ ادبی بودهاست که در سه بخش، به ترتیبِ تاریخی، مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت بسامد فراوانی اندیشههای مورد مطالعه در هر کدام از ادوار موردِ بررسی به صورت نموداری نشان داده شدهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عرفان و تصوف،جهان وطنی،همانندسازی،همگرایی،واگرایی،
عنوان انگلیسی
Mysticism and Sufism are tools to consolidate sovereignty and prevent divergence in Iran )Case study of the sixth to early tenth century AH)
چکیده انگلیسی مقاله
The emergence of mysticism and Sufism in Iranian culture and consequently in Persian literature is one of the most important events that has occurred in the field of Iranian literature and culture; For this reason, the study of the causes of its emergence and prevalence has always been considered by literary scholars and historians; In such a way that each of the thinkers, from their ideological and scientific point of view, has looked at this category and studied it. Some literary critics believe that from the fifth century onwards, due to the onslaught of neighboring tribes and the frustration and despair caused by the passivity of the people, after the Mongol invasion, Sufism and mysticism became widespread in this land. The reasons for this spontaneous tendency of the people are justifiable given the psychological damage caused by the invasion of the eastern neighbors and the Mongol invasion, but the reason why the cultural current was not only not suppressed but encouraged and supported by the invading tribes. It should be considered in mystical ideas such as: cosmopolitanism, humanism, empathy instead of colloquialism, secularism, the idea of ââpredestination, consent, submission, patience and other such concepts that not only weaken their government and It did not threaten, but led to their peaceful acceptance despite the lack of cultural and national identity in Iranian society. To this end, the dominant rulers, in various ways, have spread mystical and pacifist mystical ideas in society, thereby preventing the divergence of the people of this land and providing the grounds for cultural and social assimilation in society, close to They ruled for 400 years. Accordingly, the author's purpose in this study was to investigate the interaction between mysticism and government in Persian poetic literature, citing evidence from prominent literary texts that have been studied in three sections, in historical order, and finally the frequency of thought. The subjects studied are shown graphically in each of the studied periods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عرفان و تصوف,جهان وطنی,همانندسازی,همگرایی,واگرایی
نویسندگان مقاله
فاطمه معنوی |
دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دبیر و استادیار مدعو دانشگاه فرهنگیان، کاشان، ایران
نشانی اینترنتی
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_114766_c06c3aca9eb39723d341ce16e9323695.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات