این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله اپیدمیولوژی ایران، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۵-۲۵

عنوان فارسی استفاده مسأله‌‌ساز از فضای سایبر و خطر بروز اختلال افسردگی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف: سبب‌شناسی افسردگی در نوجوانان، بسیار پیچیده است. یکی از متغیرهایی که اخیراً، توجه محققان را به خود جلب کرده، استفاده مسأله‌ساز از اینترنت است. مطالعۀ حاضر، با هدف تعیین رابطۀ میان استفاده مسأله‌ساز از فضای سایبر و اختلال افسردگی در نوجوانان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر در قالب یک طرح پیمایشی و به‌صورت مقطعی انجام شد. داده‌ها از 535 نوجوان (218 پسر و 317 دختر) جمع‌آوری شدندکه در سال 1390، در دبیرستان‌های شهر یزد اشتغال به تحصیل داشتند. این افراد، با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب، انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق عبارت بودند از: آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT) و پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI). نتایج: شیوع استفاده مسأله‌ساز از فضای سایبر، 7/21 درصد بوده است. تفاوتی معنادار میان کاربران عادی و کاربران با استفادۀ مسأله‌ساز از فضای سایبر، از نظر افسردگی کلی (01/0>P) و نیز، مؤلفه‌های غمگینی/ ناراحتی‌های جسمانی (01/0>P)، خودانگارۀ منفی/ بدبینی (01/0>P)، گناه خویشتن (01/0>P)، بی‌حالی (01/0>P) و انزوا (01/0>P) وجود داشت. تحلیل رگرسیون چندگانۀ سلسله مراتبی نشان داد که استفادۀ مسأله‌ساز از فضای سایبر، 7/23 درصد از واریانس متغیر افسردگی را تبیین کرد. نتیجه‌گیری: استفادۀ مسأله‌ساز از فضای سایبر، یکی از عوامل خطرساز عمده برای سلامت خلقی در نوجوانان است و خطر اختلال افسردگی در نوجوانان را افزایش می‌دهد. از ‌این‌رو، مداخله‌های شناختی ـ رفتاری با هدف تغییر الگوهای استفادۀ مسأله‌ساز از فضای سایبر به استفاده مطمئن از آن، برای پیشگیری ازاختلال‌های خلقی در نوجوانان، ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استفادۀ مسأله‌ساز، فضای سایبر، اختلال افسردگی، نوجوانان

عنوان انگلیسی Problematic Cyberspace Use and Risk of Depression Disorder Incidence among Adolescents in Yazd
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: The etiology of adolescent’s depression is very complex one of variables that has been paid more attention in recent years is using modern communication technology particularly internet. The aim of this study was to determine the relationship between problematic cyberspace use and adolescent's depression disorder in Yazd city. Methods: A total of 535 (218 male and 317 female) high school students were recruited. Internet Addiction Test (IAT) and Child Depression Inventory (CDI) were used to evaluate the presence and severity of problematic internet use and also depression. Results: Approximately twenty-two percent adolescents (21.7%) met the criteria for problematic cyberspace use. The presence of problematic cyberspace use was significantly associated withdepression, generally (P < 0.01) and its components: Sadness/Somatic Worries (P < 0.01) Negative Self-Image/ pessimism (P < 0.01) self-blame (P < 0.01) lethargy (P < 0.01) and isolation (P < 0.01). Hierarchical multiple linear regression analysis showed that problematic cyber use, explained for 23.7% of the variance of depression. Conclusion: Problematic cyber use is a powerful risk factor for adolescent's mood health and increase the risk of depression disorder among adolescents. Therefore, in order to prevention of negative effects of problematic cyber use on adolescents mood health, behavioral and cognitive interventions to change cyberspace use pattern is seems necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم مسعودنیا | e masoudnia
problematic cyberspace use and risk of depression disorder among adolescents
دکترای جامعه شناسی پزشکی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5013&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات