این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۴، شماره ۵۳، صفحات ۲۷-۴۸

عنوان فارسی از سواد رسانه‌ای تا تحول‌نگرش: راهبردی عملی برای دانشجویان گام دوم انقلاب اسلامی
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به گسترش فنّاوری‌های نوین و رسانه‌های اجتماعی و آغاز عصر هوشمند، تقویت حیطۀ نگرشی دانشجویان به عنوان نیروی انسانی متعهد و متخصص برای نقش‌آفرینی در تمدن‌سازی انقلاب اسلامی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. یکی از ابزارهای کاربردی برای تقویت حیطۀ نگرشی دانشجویانی در تراز انقلاب، کاربست صحیح از ظرفیت، ابعاد و مدلهای سواد رسانه‌ای است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تبیین سواد رسانه‌ای به عنوان بستر و راهبرد عملی مناسب برای تحوّل و تعمیق حیطۀ نگرش(عاطفی) دانشجویان بر اساس بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی بود. روش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از جنبۀ ماهیتِ داده، از نوع کیفی و به صورت تحلیل و بررسی متنی است. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش اسنادکاوی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کتب، مقالات معتبر و اسناد علمی مرتبط با موضوع پژوهش است. نمونه‌گیری از طریق مقالات معتبر، اسناد علمی و کتب در دسترس انتخاب شده و به وسیلۀ ابزار فیش‌برداری، داده‌ها گردآوری شدند. جمع‌آوری داده بر اساس مقالات مرتبط، با توجه‌به واژگان کلیدی، از پنج پایگاه داده خارجی و سه پایگاه داده داخلی استخراج و بهره‌برداری شد. تجزیه ‌و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده در این پژوهش، بر اساس چهار مرحلۀ توصیف، تحلیل، استنتاج و تبیین صورت پذیرفت. یافته‌ها: کانون توجه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بر بحث آموزشی و علمی متمرکز بوده و توجه به سایر بخشها از قبیل موضوعات ملّی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کمتر است. همین عامل موجب عدم تقویت یکسان حیطه‌های دانشی، عاطفی و روانی حرکتی شده است. بنابر این، تعمیق و تحوّل حیطۀ نگرش دانشجویان در اثرگذاری مناسب بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی در بستر سواد رسانه‌ای کاملاً مشهود بوده و یک ضرورت است. نتیجه‌گیری: آموزش سواد رسانه‌ای به عنوان بستری مناسب و راهبردی عملی می‌تواند حیطۀ نگرشی دانشجویان را ارتقا داده و دانشجویانی مؤثر، برای تحقق گام دوم انقلاب در عصر هوشمند تربیت کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد رسانه‌ای،حیطه نگرشی،بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی،

عنوان انگلیسی From Media Literacy to Attitudinal Transformation: A Practical Strategy for Students in the Second Phase of the Revolution
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Given the rapid expansion of new technologies and social media, along with the onset of the smart era, strengthening the outlook of students, as committed and specialized human resources, is crucial for their role in the civilizational progress of the Islamic Revolution. Therefore, the aim of this study is to examine and explain media literacy as a suitable platform and practical strategy for transforming and deepening the affective (outlook) domain of students, based on the Second Step of the Islamic Revolution's Declaration.
Methodology: This study is applied in terms of its purpose, and qualitative in nature, employing a content analysis approach. To collect data, document analysis was used. The sampling method involved selecting accessible scholarly articles, scientific documents, and books. Data were collected through note-taking. Data extraction was based on relevant articles, utilizing five international databases: Wiley, Scopus, Springer, PubMed, and Web of Science, as well as three national databases: SID, Magiran, and Noormags.
Findings: The findings show that universities and higher education institutions are primarily focused on educational and scientific discussions, while attention to other areas such as national, political, economic, and social topics is comparatively limited.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سواد رسانه‌ای,حیطه نگرشی,بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

نویسندگان مقاله حسین مرادی مخلص |
دکترای تکنولوژی آموزشی؛ دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا. همدان، ایران

محمدمهدی حاجیلوئی محب |
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا. همدان، ایران

امید مظفری |
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا. همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://ciu.nahad.ir/article_1349_f79ef6c59c8fe9bed30e3e73f5efbb45.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات