این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۱
عنوان فارسی
ارزیابی شیوع درک غلط مفاهیم احتمال در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: درک غلط، مدلهای ذهنی از مفاهیمی میباشند که با مدل های علمی مستند مغایرت داشته باشند. سنجش درک غلط آماری میتواند در آموزش بهتر این درس کمک بسیار خوبی نماید. احتمال یکی از مهمترین مفاهیم آمار میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی و ارزیابی شیوع درک غلط مفاهیم احتمال در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389 بوده است. روش کار: این مطالعه یک بررسی توصیفی- تحلیلی میباشد که بر روی یک نمونه تصادفی طبقهبندی شده از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389 انجام گرفته است. حجم نمونه 267 فرد بود. پرسشنامههای سنجش درک غلط احتمال توسط دانشجویان این دانشگاه در سال فوق مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، کای اسکوئر، رگرسیون لجستیک، آزمون کروسکال والیس و آزمون یک نسبت مورد آنالیز قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات درک مفاهیم احتمال در دانشجویان مورد بررسی 46/10 با انحراف معیار 47/3 بوده است. میزان شیوع درک غلط در مفاهیم احتمال در دانشجویان مورد بررسی 2/26 درصد بدست آمد. همچنین ارتباط آماری معناداری بین میزان شیوع درک غلط احتمال با رشته تحصیلی دانشجویان مشاهده شد. نتیجه گیری: درک نادرست از مفاهیم احتمال یکی از مشکلات آموزش درس آمار می باشد و توجه به آن میتواند مشکلات این مفاهیم را تا حدودی حل نماید، با مطالعات تکمیلی باید به بررسی علل این مفهوم پرداخت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درک غلط احتمال،دانشگاه علوم پزشکی اراک
عنوان انگلیسی
Evaluation of Misconception about Probability among Arak Medical University Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: Misconceptions of mental models are phenomena that very with accepted scientific models. The assessment of misconception in statistics could (would) be very helpful in learning statistics. The probability is one of the important concept in statistics. The purpose of this study was to assess the misconception about probability in students of Arak University of Medical Sciences in 2011. Methods: This descriptive-analytical study was carried out on 267 medical sciences students enrolled in Arak University of Medical Sciences students during 2011 year. We used a stratified random method in order to collect data and also a standard questionnaire was employed in this study. The data were analyzed by SPSS software with using ANOVA, Chi-Square test, logistic regression, Kruskal-Wallis Test and on proportion test. Results: The mean score of perception of probability in students was 10.47 with standard deviation 3.47 respectively. The prevalence of probability misconception was 26.2%. There was statistically significance relationship between the prevalence probability misconception and the field of students. Conclusion: Misconception of (in) probability in teaching biostatistics should be paid more attention in future curriculum development in medical universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد رفیعی | m rafiei
department of biostatistics and epidemiology, arak university of medical sciences, arak, iran
دانشیار، دکترای آمار زیستی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
معصومه کلانتری | m kalantari
education development center, arak university of medical sciences, arak, iran
مرکز مطالعات و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات